×
MotherClub.cz

Bylinky při kojení. Které podpoří laktaci a kterým se raději vyhnout?

Bylinky při kojení

Těhotné a kojící ženy dbají kvůli miminku více na to, co jí, nepijí alkohol a vyhýbají se lékům. Při neduzích pak spoléhají na bylinky. Které bylinky jsou při kojení vhodné a které ne?


V těhotenství a při kojení je třeba s bylinkami nakládat s mírou. Žádná sama o sobě nemůže například vyvolat potrat, ale některé mohou zvyšovat prokrvení dělohy či vyvolávat její stahy. Proto opatrnosti není nazbyt.

Pokud žena kojí, měla by se vyhýbat bylinkám, které snižují laktaci (máta, šalvěj). Dále pak těm, které mění chuť mateřského mléka (hořké byliny) a také léčivkám, jejichž účinky jsou pro miminko nežádoucí.

Bylinky a laktace

Zvýšení tvorby mateřského mléka

U řady bylinek se ví, že mají pozitivní vliv na zvýšení produkce mateřského mléka. Mezi ty nejpoužívanější patří fenykl a anýz. Obě tyto bylinky bývají také součástí dětských čajů, protože působí rovněž proti křečím, zmírňují kojenecké koliky a uvolňují hleny při nachlazení. Pozor by si ale měly dát ty maminky, které mají alergii třeba na pelyněk, celer, petržel a mrkev, protože jim u fenyklu a anýzu hrozí riziko zkřížené alergie.

Pozitivní vliv na zvýšení laktace mají také jestřabina lékařská, pískavice řecké seno, benedikt lékařský, moringa olejodárná, kmín nebo kopřiva. Tyto bylinky bývají rovněž součástí čajů pro kojící maminky.

Snížení produkce mléka

Pokud se kojící ženy nesnaží o zastavení laktace, měly by se vyhýbat bylinkám, které tvorbu mateřského mléka tlumí, a to jsou především šalvěj lékařská a máta peprná. Dále by si měly dát pozor také na petržel, pelyněk, hřebíček a skořici.

Vyčerpání při péči o miminko

Novopečené maminky často péče o miminko vyčerpává, nemohou si zvyknout na neustálý kolotoč, nedostatek spánku a únavu. Tato situace nahrává rozvoji poporodní deprese. Tady mi mohl pomoci nálev z meduňky lékařské. Meduňka při kojení nepředstavuje žádné riziko, navíc zklidňuje, zahání úzkost i depresi a pomáhá k lepšímu spánku. Proti úzkosti mohou pomoci také Bachovy esence.

Padání vlasů při kojení

Zatímco během těhotenství má většina žen hustou a kvalitní kštici díky působení těhotenských hormonů, po porodu je pak trápí padání vlasů. Svůj díl na tom má také stres a nedostatek vitamínů a minerálů.

Zkuste pít slabý odvar z kopřivy, můžete ji ostatně přidat také do nádivky či polévky. Silným odvarem si pak proplachujte vlasy. Nedoporučuje se při onemocněních ledvin, účinek na miminko vyzkoušejte nejprve v malém množství. Kopřiva pomáhá rovněž při poporodní anemii. Na vlasy působí příznivě také lopuch či bříza.

Poraněné bradavky a jizvy po porodu

Řada žen se při kojení, hlavně ze začátku, potýká s bolestivým poraněním bradavek, takzvanými ragádami. Povětšinou za to může špatná technika kojení. Pro rychlejší hojení se doporučuje mast z měsíčku lékařského nebo z heřmánku.

Obě bylinky totiž mají skvělé hojivé a dezinfekční účinky, zároveň nijak neškodí miminku. Lze je proto použít nejen na hojení bradavek či jizvy po císařském řezu, ale také na hojení pupíčku nebo na opruzený zadeček miminka.

Na poranění hráze se pak skvěle hodí třezalkový olej. Ten se používá na hojení oděrek, popálenin či pobodání hmyzem, je ovšem dostatečně šetrný také pro použití na sliznici pohlavních orgánů. Potírat jím lze také jizvu po císaři.

Pro usnadnění zavinování dělohy po porodu se pak doporučuje maliník (případně kontryhel, ale zde pozor na množství). Ostatně jeho užívání je často doporučováno už od 36. týdne těhotenství, kdy maliník připravuje porodní cesty i dělohu na porod a ten pak mívá hladší průběh.

Povolené bylinky při kojení

Tyto bylinky lze při kojení používat bez rizika, jen je třeba to nepřehánět s jejich množstvím.

  • Anýz, fenykl, kmín – zvyšují produkci mateřského mléka, miminku pomáhají při nadýmání,
  • meduňka – vhodná na uklidnění, pomáhá při nespavosti,
  • lípa a šípek – vhodné jako čaj při nachlazení,
  • kopřiva – zvyšuje tvorbu mléka, působí proti padání vlasů, pomáhá při anémii,
  • měsíček – působí protizánětlivě, ideální k vnějšímu použití,
  • pampeliška – přírodní antioxidant, zlepšuje trávení.

Bylinky používané s mírou

U těchto bylinek je třeba pečlivě hlídat množství, ve větší míře mohou působit negativně.

  • Skořice, hřebíček, zázvor – mají vliv na svalovinu dělohy, v nadměrném množství mohou přispět k předčasnému porodu, v malých dávkách ulevují při nevolnostech a nachlazení,
  • heřmánek – protizánětlivý, vhodné je vnější použití na rány, v nadměrném množství může způsobit budoucí alergii u dítěte,
  • tymián – tlumí kašel, mírní zažívací obtíže, napomáhá hojení ran,
  • majoránka – působí proti nadýmání, povzbuzuje chuť k jídlu, pomáhá na bolest hlavy, při nachlazení i ženských problémech,
  • mateřídouška – výborná při nachlazení nebo křečích v břiše,
  • oregano – pomáhá při kašli i při migréně, je protizánětlivé, zlepšuje zažívání, pozitivně ovlivňuje psychiku,
  • bazalka – usnadňuje trávení, zlepšuje činnost ledvin, podporuje dobrou náladu.

Bylinky nevhodné při kojení

Pak také existují byliny, které jsou v těhotenství naprosto zapovězené, jelikož by mohly způsobit vážné zdravotní komplikace jak matky, tak plodu. Jsou to především:

  • Pelyněk – způsobuje poruchy centrální nervové soustavy a epileptické záchvaty, u těhotných pak překrvení malé pánve, což může vést až k potratu,
  • ginkgo biloba – může vést ke krvácivým stavům či předčasným stahům v těhotenství,
  • petržel – zesiluje kontrakce dělohy a především při rizikovém těhotenství může přispět k potratu nebo předčasnému porodu,
  • levandule – působí při bolestech hlavy, nervozitě i nespavosti, snižuje krevní tlak, olej pomáhá při revmatu,
  • lékořice – využití při bronchitidě a astmatu, zažívacích obtížích, při endometrióze, není vhodná pro osoby s vysokým krevním tlakem.

Bylinky mohou být v těhotenství i při kojení velkými pomocníky, je třeba je však užívat s mírou, aby jejich účinky byly jen pozitivní a v žádném případě neohrozily miminko.
V případě, že si žena účinky té které bylinky není jistá, měla by se poradit s odborníkem.

Bylinky při kojení. Které podpoří laktaci a kterým se raději vyhnout?
3.8 (76.67%) 6 hlas[ů]


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*