×
MotherClub.cz

Jak dlouho má spát dítě a jaká rizika pro něj představuje nedostatek spánku?

Jak dlouho má spát dítě
Zdroj: Shutterstock

Spánek je důležitý nejen pro náš odpočinek, ale také pro mnohé biologické procesy našeho organismu. Nejinak je tomu u dětí, které mají daleko větší potřebu spánku než dospělí. Navíc mají i více možností, jak se dobře vyspinkat – a ty jim mnozí dospělí mohou jen závidět. Leč některé děti chtějí raději než spát poznávat svět a jejich vyčerpaní rodiče si pak marně zoufají. Jak dlouho vlastně mají děti spát a kolik spánku v rámci svého vývoje přesně potřebují?

Spánkový režim dítěte a jeho pravidelnost

Ukládání dítěte do postýlky může být někdy poněkud problematické. Častokrát se stává, že dříve usínají rodiče než děti. Zatímco dospělý člověk si dobře odpočine po 8 hodinách spánku, malé dítě potřebuje spát až 12 hodin. Záleží však na jeho věku – s přibývajícím věkem se potřeba spánku novorozence, který prospí celý den, zcela přirozeně snižuje.  Batole by mělo spát až 15 hodin denně. U některých dětí to ale zrovna moc neplatí, mnohá batolata řádí po nocích tak, že nenechají vyspat ani své rodiče. Dá se s tím vůbec něco dělat? A co když děti nespí tolik, kolik mají – může je to nějak ohrozit?

Pokud vám dítě nechce spát, zkuste se zamyslet nad tím, čím by to mohlo být. Je pravda, že některé děti jsou živější a stačí jim spát méně, u většiny malých dětí je to však stejným problémem jako nespavost u dospělého. Dítě obvykle nespí proto, že zkrátka nemůže usnout, ne proto že by nepotřebovalo spát. Druhý den se pak cítí více unavené, je mrzutější, má větší chuť k jídlu, protože chybějící energii získanou ze spánku tělo doplňuje energií získanou za stravy. Navíc když vám dítě jednu noc špatně spí, klidně vám prospí následující den. Může se tak stát, že vám večer opět nebude chtít usnout a obrátí se mu spánkový režim. Vy jako rodič proto musíte spánek dítěte lehce korigovat.

Spánkový režim dítěte by měl být pravidelný. Někteří rodiče nechávají dítě spát tehdy, když chce – ale všeho s mírou! Vyspat se přece také musí máma s tátou. Zpočátku se vyplatí spát spolu s miminkem, například po obědě. Miminko vám prospí skoro celý den, protože jeho potřeba spánku je v tomto věku nejvyšší. Později je vhodné motivovat dítě pomocí různých rituálů, které si oblíbí a ukládat jej do postýlky vždy ve stejnou hodinu večer, a také ve stejný čas po obědě. Tento návyk velmi pomáhá při dodržování správného spánkového režimu dítěte.

Děti v rodičovské posteli. Kdy už je to problém a jak jim usnadnit odchod?

Usínací rituály pro děti různého věku

Snad každé dítě má svůj usínací rituál. Pokud chcete, aby vaše dítě bylo zdravé, spokojené a dobře vám spalo, věnujte velkou pozornost večerním rituálům a ukládání dítěte do postýlky. Rozhodně se to vyplatí – nemůžete zkrátka jen dítě položit a odejít, a ještě ke všemu pokaždé v jinou denní dobu. Dítě se pak mnohdy cítí zmatené, opuštěné a začne plakat.

Večer by se dítě mělo zklidnit po celodenní aktivitě, například u večerníčku nebo jiné pohádky. Koupání miminka či batolete je také takový večerní rituál, při kterém se dítě uvolní a připraví na spánek. Pomáhá oblíbené pyžamko, hračka v postýlce, pusa a především pohádka od maminky na dobrou noc, ať už vyprávěná nebo čtená. Je potřeba, abyste se s dítětem před spaním rozloučila, protože od něj odcházíte a ono také odchází – do říše snů.

Uspat křičící miminko, které trápí bolesti bříška, zpočátku není jednoduché, ale jakmile se vám podaří zavést rituály i pro kojence, budete spokojení všichni. Některá miminka výhradně usínají pouze v náručí matky, za jízdy autem, nebo u matčina prsu. To se sice považuje za zlozvyk, ale když to pomáhá – proč ne?

Doba spánku u dětí v pubertě narůstá

Jestliže vám již například předškolák, anebo i některá batolata, nechtějí spát po obědě a spí pouze v noci, nic s tím nenaděláte. Nenuťte je a nechte je, aby se dobře prospali třeba těch 12 hodin v noci. Donutit jít spát puberťáka pak rozhodně také není jednoduché. I ten potřebuje spát alespoň 8 hodin, ale mnohdy se to zkrátka vůbec nepodaří. Adolescent spí již méně a jeho spánek bývá výhradně v jeho vlastní režii, ale dítě procházející prvotními pubertálními změnami má zvýšenou potřebu spánku díky hormonálním procesům v těle. Mělo by spát klidně i 10 hodin denně.

Výzva pro rodiče. Jak donutit puberťáka chodit dříve spát?

Jak dlouho má spát dítě?

Podívejte se, jak dlouho by mělo spát dítě v různém věku.

  • Kojenec potřebuje 14 až 18 hodin spánku.
  • Batole potřebuje 12 až 15 hodin spánku.
  • Předškolák potřebuje 9 – 12 hodin spánku.
  • Dítě mladšího školního věku potřebuje 8 – 10 hodin spánku.
  • Dítě v pubertě také ještě potřebuje 8 – 10 hodin spánku!
  • Dospělému člověku stačí 6 – 8 hodin spánku.

Proč děti potřebují spát a co jim může nedostatek spánku způsobit?

Dostatek spánku u dětí je nutný pro také pro jejich růst. Právě v noci se během spánku tvoří růstový hormon. Nejvíce růstového hormonu se produkuje ještě do půlnoci po dobu přibližně dvou hodin od usnutí. Proto je důležité, aby děti, které ještě rostou, chodily včas spát a neponocovaly. Delší ponocování může vašim potomkům zcela rozhodit jejich přirozený biologický rytmus a nedostatek růstového hormonu způsobuje zpomalení růstu a různé vývojové poruchy. V průběhu spánku jsou také aktivní mnohé vnitřní orgány na základě biorytmů, které potřebuje naše k tělo ke svému správnému fungování. V neposlední řadě je spánek záležitostí potřebnou pro správnou funkci mozku a nervové soustavy.

Během spánku se u každého – dospělého i dítěte – střídají REM a non REM fáze. Jde o spánek s rychlými očními pohyby (REM), kdy je mozková aktivita nejvyšší a svaly těla nám během spánku znemožňují pohyb a druhém případě o spánek (non REM), kdy spíme tvrdě jako zabití, ale můžeme se u toho pohybovat. V REM fázi se lidem zdá nejvíce snů, v non REM fázi se u dětí může objevit i náměsíčnictví nebo v této fázi děti také často křičí ze spánku, když je trápí noční děsy. Aby vaše dítě klidně spalo a mělo krásné sny, je potřeba, aby vyrůstalo v klidném a harmonickém prostředí, nedívalo se dlouho do noci na nevhodné filmy a neposlouchalo noční hádky rodičů. Co ještě můžete pro zdravý spánek svého dítěte udělat?

Noční běsy u dětí. Co je způsobuje a jak na ně?

Tipy pro snadnější usínání dětí

Kromě jisté pravidelnosti v usínání a vytváření příjemných uspávacích rituálů v podobě čtení pohádek, je vhodné dodržovat další zásady spánkové hygieny. Dítě by od určitého věku mělo již spát ve své vlastní postýlce ve svém pokoji. Vždy je to na zvážení obou rodičů, nejčastěji je to buď hned po odstavení dítěte, anebo až u předškoláka nebo dítěte mladšího školního věku. Místnost, ve které dítě spí, by měla být dobře vyvětraná a bez rušivých vlivů – například zvuků z ložnice rodičů či pachů z kuchyně a podobně.

Důležitý je také materiál lůžkovin, vhodné umístění, tvar a velikost postele. Dítě nemusí být zase zavaleno plyšáky a polštářky, to určitě nepatří mezi zásady zdravého spaní. Navíc pokud je dítě alergik, vyvarujte se přemnožení roztočů, péřových lůžkovin či přítomnosti domácího mazlíčka v jeho pokoji. Pokojíček by měl být uklizený, příjemný, útulný a jestli se dítě bojí, nechte mu na noc rozsvícenou dětskou lampičku s tlumeným světlem. Vaše dítě by se především na místě, na kterém spí, mělo cítit bezpečně a spokojeně.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*