V poslední době má mnoho dětí potíže se správnou výslovností mnoha hlásek a jejich počet roste poměrně velkou rychlostí. Obecně lze také konstatovat, že se s těmito potížemi více potýkají chlapci než holčičky, ale samozřejmě to není směrodatné. Správná mluva je ale důležitá pro další vývoj i osobní pocit. Pokud si nejste úplně jistí, jak na tom vaše dítě je, raději navštivte odborníka – logopeda. Trénovat můžete také doma. Dnes se zaměříme na hlásku, která je velmi důležitá pro pozdější výslovnost písmene R. Jak naučit dítě říkat l?
Jak jsme již zmínili výše, správná výslovnost hlásky L a TDN je velmi důležitá, aby mohlo dítě správně vyslovovat hlásku R. Tyto hlásky by mělo dítě umět vyslovit správně do tří let. Když to tak je, během 5 až 7 roku se pak samo naučí říkat hlásku R. Když ovšem dítě L nevyslovuje vůbec nebo nahrazuje hláskou V či U („Vabuť plave. Uampa svítí.“), vzniká problém. Bývá to proto, že dítě neumí zvednou celý jazyk a opřít špičku jazyka o horní zuby. Hlásku L nevytvoří správně na horním patře, ale nechává jazyk ležet v ústech. Proto je potřeba před nácvikem hlásky L dobře připravit mluvidla.
Jak správně rozhýbat jazyk a rty?
- Lehce foukat se stáhnutými rty. Můžete zkusit i foukat na píšťalku, ale musí mít kulatý náustek.
- Foukat a začít hláskou U, později přetvořit na O. Napojit další samohlásky.
- Dítě otevře ústa a olizuje jazykem rty dokola a na obě strany.
- Olizuje špičkou jazyka dolní ret (jako kdyby houpal jazýček na houpačce).
- Otevřít ústa a olizovat špičkou jazyka horní ret (připomíná to stěrače v autě).
- Jazýček dělá boule do tváří jako když má dítě v puse bonbón. Se zavřenými ústy.
- Klapání jazykem jako když jede koník.
- Zvednout jazyk a plácnout s ním dolů, ale nevyplazovat.
- Dítě vycení zuby, olízne se po obou stranách, táhne jazyk dozadu po patře a pak se vrátí stejným způsobem.
- Rychle vyplazovat jazyk a zase vtahovat zpět. Přitom má dítě cvrnkat o horní ret. Pohyb nesmí být veden do strany.
- Klepat jazykem o dolní patro (D).
- Vytvořit v puse jakoby mističku jazykem.
- Mističku může dítě zvednou a klepat s ní o patro.
- Můžete také cvičit výdrž opřeného jazyka za horními zuby. Dítě drží a vy počítáte do pěti, potom do deseti atd. Čím více, tím lépe.
Rada: Když se vám jazyk nepodaří doma rozcvičit, je lepší zajít pro radu na logopedii. Tam vám vysvětlí a ukáží, jak a co máte pravidelně cvičit. Existují také masáže jazyka nebo tzv. Myofunkční terapie. Taková cvičení už je ale lepší provádět s pomocí odborníka.
Jak naučit dítě mluvit. Vyvíjí se vaše dítě v pořádku nebo je nutná pomoc?
Jak naučit dítě vyslovovat l?
Jakmile pořádně rozcvičíte jazyk, který je dostatečně ohebný, můžete začít nacvičovat písmeno l. Takže začínáme.
Nejdůležitějším krokem je, aby dítě otevřelo ústa, opřelo jazyk o dáseň za horní zuby a v této poloze zkoušelo vytvořit dlouhý zvuk LLLLLLLL a potom pláclo jazýčkem dolů. Když to udělá správně, ozve se hláska L. Jazyk se nesmí dostat z pusy ven. Zkuste to dítěti vysvětlit na nějakém příkladu: garáž (zuby), ve které je autíčko (jazyk), a to se nesmí dostat ven z garáže. Takto pak můžete cvičit i slabiky LLLLA, LLLLLE, LLLLLI, LLLLLU, LLLLO. Od slabik už můžete přejít ke slovíčkům, kde je hláska L na začátku slova – LLLLLampa, LLLLLuk, LLLLLLoď, LLLLLáska.
Pokud se první krok podaří a dítě vyslovuje správně hlásku L, můžete se pokusit o slova, kde je L uprostřed nebo na konci slov. Nikdy se nesnažte nic urychlit a dítě tzv. udřít. Pro každé je nácvik výslovnosti různě obtížný a když bude unavené nebo otrávené, nikdy se to nenaučí.
Procvičování hlásky L
Začněte nejdříve slabikami a až je dítě dobře zvládne, přejděte na slova, věty a básničky.
- Slabiky a slova: lala, lele, lulu, lale, lali apod.
- La: lano, láme, ladí, lada, lány, láva, lahodí, latina, lavina, laguna, láhev, láká, lán, lávka,…
- Le: lem, lék, led, lesk, lev, lež, Lena, leje, léto, léky, leden, lenoch, levák, letoun, letka, lesní, lepší, lebka, levný,…
- Li: lid, lis, líc, líh, líp, liga, Lipno, lidový, Lída, lilek, líto, litý, lidé, lýko, lihovina, liják, limit, limuzína, Lipany,…
- Lu: luk, lup, lůj, lupa, lupínek, Luděk, Lubor, Ludvík, Ludmila,…
- Lo: lok, lom, lov, lodě, loká, lomí, loví, loto, lopata, lopotí, logika, lokomotiva, lokaj, loket, los, lokálka,…
- Slova: válka, dálka, obálka, kalný, délka, kabelka, velký, tele, popelník, valník, album, altánek, obdélník, pilník, jídelna, mělko, bělmo, helma, pilka, mýlka, vanilka, kolky, bílky, pilný, tílko, polní, volno, hůlka, půlka, bulka, nultý, fakulta, pila, víla, síla, kola, nula, dokola, kapela, fialka, tabule, bobule, kopule, bolí, balí, doly, holý, díly, hulí, malý, dolů, Helu, pilu, Adélu, balada, náledí, koláče, kalafuna, kalamita, bolák, dalamánek, dálava, bolení, paleta, pálení, amoleta, samolepka, jelen, daleko, koleno, poleno, výlet, kolej apod.
- Hlásky ve spojení s L (BL-, BL-, FL- apod.): bláto, blána, bledý, blok, blud, bluma, hobluje, oblý, jabloň, flakon, flétna, hlava, knoflík, jehlan, pohled, ohledal, uhlík, hliník, uhlí, vyhledá, hloubí, vyhloubí, chlad, chlév, kachle, chlouba, kladivo, náklady, doklady, poklad, kluk, klokan, klika, klekat, námluvy, domluvit, plán, plave, mléko, mlýn, doplatí, kaple, plenka, plyn, diplom, komplot, pluk, tlapa, pytlák, sladký, poslat, nesleví, zláká, poslouchej, zlíbá, zleva, zloba, zlobí, žlab, žloutek, lká, lne, lvi, hlt, klk, mlha, mlčí, vlna, Vltava, pudl, vedl, pakl, pekl, nepekl, lilek, lamela, libela, levandule, lulka, slaný, sleva, poslední, výsluní, slída, mlčí.
Celé věty
- Láďa bude lodníkem.
- Je tu chumel lidí.
- Pes loká vodu.
- Nad vodou vede lávka.
- Měl jen jeden lék.
- Lenka má levné tílko.
- Ludmila je lenoch.
- Na Labi byl silný led, nejely lodě.
- Lída jela po poli na kole.
- To bylo pěkné léto.
- Lidka měla namále.
- To bylo leknutí, okolo louky byly louže.
- U Mělníka je mělko.
- Na fakultě studovali Hela s Láďou.
- V dílně kutil Luboš.
- Lístek na louce letí vzduchem.
- Tele je malé.
- Neuměla jezdit na kole, ale už se to naučila.
- Míla namalovala chalupu. Na obálku namalovala jelena.
- Alena nebydlí daleko – bydlí v Kolíně.
- Jeli jsme na výlet alejí.
- U chalupy byla polena.
- Helena koupila umletou kávu.
- V pletené vestě a novém obleku šli Lidka s Láďou do školy.
- Odpoledne se ochladí nebo oteplí.
Básničky
Naše malá Kamila,
bavila se, bavila.
Foukala mydlinky,
byly z nich bublinky.
Byla jedle vedle jedle,
Leze hlemýžď v poli,
leze do údolí.
Leze leze do zelí,
doleze tam v pondělí.
Tuli, tuli, tulipán,
za chalupou pole lán.
Slunce, vláha, teplíčko,
líbá pole na líčko.
Já koblížek, koblížek,
na másle smažený,
na okně chlazený,
dědečkovi jsem utekl,
babičce jsem utekl,
zajíčkovi jsem utekl,
vlkovi jsem utekl,
medvědovi jsem utekl
a tobě, liško, taky uteču.
Lilo, lilo, bláto bylo,
Vildovi to nevadilo.
Velké holínky si vzal
a v blátě si liboval.
Rada na závěr: Nestačí jen slova opravovat a opakovat, aniž by dítě vědělo, jak vlastně má hlásku správně vytvořit. Jestliže se vám nepodaří pusinku rozcvičit a hláska L vám doma nepůjde, nebojte se využít péče logopeda. Ten vše ukáže, vysvětlí a vy budete přesně vědět, jak máte cvičit a jak ne. Je to mnohem lepší, než si zafixovat nějaké špatné návyky, které se pak odstraňují mnohem hůře.