Patlavost u dětí: Jak se projevuje a jakým způsobem ji řešit?
Šárka Jirchářová
3. 11. 2020
Má vaše dítě problémy s výslovností určitých hlásek, zatímco jiné mu nedělají žádné potíže? Možná trpí patlavostí, kterou lze naštěstí účinně řešit s logopedem.
Co je patlavost a jak se projevuje?
Dyslalie neboli patlavost se projevuje poruchou artikulace a narušením komunikačních schopností u dětí v předškolním věku. Při této poruše je nejvíce patrná špatná výslovnost jedné hlásky nebo skupiny hlásek, zatímco ostatní hlásky dítě vyslovuje správně. V českém jazyce dělají dětem největší problém hlásky r, ř a sykavky. Dítě s patlavostí v mluvené řeči špatně vyslovuje určité hlásky, vynechává chybně vyslovované hlásky, nebo nahrazuje problematické hlásky jinými.
Breptavost u dětí. Jak ji poznáte a co můžete pro dítě udělat?
Jak by se správně měla vyvíjet artikulace u dítěte podle věku?
- Od 1 do 2,5 let – B, P, M, A, E, I, O, U, J, D, T, N, L
- Od 2,5 do 3,5 let – AU, OU, V, F, H, CH, K, G
- Od 3,5 do 4,5 let – BĚ, PĚ, MĚ, VĚ, Ď, Ť, Ň
- Od 4,5 do 5,5 let – Č, Š, Ž
- Od 5,5 do 6,5 let – C, S, Z, R
- Od 6,5 do 7 let – Ř + schopnost rozlišovat Č, Š, Ž a C, S, Z ve slovech
Hlavní příznaky patlavosti
Ve věku 7 let obvykle děti bez potíží vyslovují veškeré hlásky a skupiny hlásek, i když správná výslovnost „R“ jim může trvat trochu déle. Pokud v 7 letech dítě nezvládá výslovnost určitých hlásek nebo celých slov, příčinou potíží může být dyslalie. Nejčastějšími viníky patlavosti jsou geny, negativní vliv prostředí, poruchy zrakového či sluchového vnímání a anatomické odchylky mluvidel.
Jak poznat mentální retardaci a co narušuje správný vývoj dítěte? Odpovídá speciální pedagožka
Základní příčiny patlavosti
- Mentální retardace
- Lehká mozková dysfunkce
- Motorická neobratnost (především u jazyka, tváří či rtů)
- Odchylky řečových orgánů (přirostlá uzdička pod jazykem, defekt chrupu)
- Poruchy sluchu
- Poruchy fonemického sluchu (neschopnost sluchově rozlišovat jednotlivé hlásky
Druhy dyslalie podle příčiny
Funkční dyslalie
- Typ motorický – důsledkem je celková neobratnost mluvidel
- Typ senzorický – na vině je narušení sluchové diferenciace
Organická dyslalie
- Vnitřní příčiny – časté jsou poruchy sluchu, nedostatečná diskriminace zvuků, anatomické vady řečových orgánů, neuromotorické poruchy nebo kognitivně-lingvistické nedostatky
- Vnější příčiny – především psychosociální vlivy, dědičnost, nevhodný mluvní vzor, porucha sluchového a zrakového vnímání nebo porucha centrální nervové soustavy
Příčiny dyslalie z vývojového hlediska
- Fyziologická dyslalie – období do 5 let věku dítěte
- Prodloužená fyziologická dyslalie – objevuje se mezi 5. a 7. rokem života
- Pravá dyslalie – po 7. roce života
Jak je možné patlavosti zabránit?
Prevence patlavosti je velmi obtížná a často ani není možná. V některých případech pomáhá povzbuzování dítěte k častému mluvení a zpívání. Pomoci mohou i preventivní logopedická cvičení.
Diagnostika patlavosti
Aby lékaři mohli dyslalii neboli patlavost diagnostikovat, musí nejprve dítěti provést základní vyšetření:
- Základní komunikace s dítětem
- Rodinná a osobní anamnéza
- Vyšetření sluchu (většinou zajišťuje foniatr nebo ORL lékař)
- Vyšetření rozumění řeči
- Vyšetření řečové produkce
- Vyšetření laterality
- Vyšetření hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, oromotoriky a mimiky
- Vyšetření sociálního prostředí
Léčba dyslalie
S nápravou patlavosti je ideální začít v předškolním věku nebo počátkem školního věku, kdy už je dítě schopné se soustředit, soustavně se učit a v procesu řečového cvičení spolupracovat. Nervový systém dítěte je navíc v tomto věku již dostatečně zralý a mluvidla jsou plně vyvinutá a připravená k učení správné výslovnosti. V předškolním věku stále existuje možnost, že se patlavost sama přirozeně upraví společně s psychickým a nervovým vývojem dítěte. V mladším školním věku však tato naděje výrazně klesá, a proto je ideální čas k návštěvě logopeda.
Logoped nebo ORL specialista navrhne v závislosti na příčině potíží léčbu přizpůsobenou konkrétnímu dítěti založenou na provádění cviků, které podpoří svaly používané při výslovnosti. Cílem je rovněž zdokonalování artikulace a dechová či výrazová cvičení. Základem účinné terapie jsou krátkodobá cvičení, která nebudou dítě zbytečně přetěžovat nebo nudit společně se sluchovou kontrolou a používáním pomocných hlásek.
Odborník postupuje na základě vývoje řeči u dítěte. Při všech aktivitách posiluje jeho sebedůvěru, vyhýbá se neznámým slovům a jazykolamům, na které dítě ještě není zcela zralé. Mechanické pomůcky využívá jen v nezbytných případech. Pokud je příčinou poruchy malformace, lékař pravděpodobně navrhne chirurgický zákrok, který však nemusí být nezbytně nutný.