×
MotherClub.cz

Proč dítě nechce spát? Dodržujte spánkovou rutinu a zvládněte klidný večer s dětmi

Proč dítě nechce spát
Zdroj: Depositphotos

Ať už máte doma kojence nebo školáka, zajetá večerní rutina je předpokladem klidného a ničím nerušeného spánku.

Večerní rutina pro dobrý spánek

Každá správně nastavená večerní rutina by měla zahrnovat vše, co s miminkem nebo větším dítětem děláte těsně předtím, než ho uložíte do postele. Patří sem koupání, poslední výměna plenek, oblékání pyžama, zpívání ukolébavek i čtení pohádek na dobrou noc. Cílem rutiny je schopnost dítěte usnout i bez přítomnosti rodičů a hluboký spánek bez nočního probouzení.

Neexistuje jeden jediný správný způsob, jak byste si měli svou večerní rutinu nastavit. Často je potřeba nejprve vyzkoušet různé strategie metodou pokus omyl. Některé děti rády poslouchají pohádky, jiné si zase chtějí povídat o tom, co se stalo během dne. Pokud je vaše dítě schopné během pár minut usnout a spí celou noc, pak je vaše rutina nastavená zcela optimálně.

Jak dlouho má spát dítě a jaká rizika pro něj představuje nedostatek spánku?

Hlavní zásady klidného rodinného večera

Zajistěte dětem dostatečný výdej energie během dne

Pokud se vaše dítě nemá šanci během dne pořádně vydovádět, může večer oplývat příliš velkým množstvím energie. Snažte se, aby trávilo co nejvíce času venku na čerstvém vzduchu a hrálo si s ostatními dětmi. Pokud zrovna nemůže být venku, vymyslete mu vnitřní aktivity, jako například tancování, skákání přes švihadlo, hru na schovávanou, případně logické hádanky, které jej unaví psychicky.

Zařaďte odpočinkový čas

Ještě před večeří dejte dítěti možnost hrát si oblíbené hry a přemýšlet o uplynulém dni. Pokud máte více dětí, mohou se připojit i sourozenci a strávit nějaký čas spolu. A jaký je přidaný bonus? Vy získáte trochu času pro sebe ještě předtím, než se rozjede klasický večerní kolotoč počínající večeří a končící čtením pohádek na dobrou noc.

Jak by měla večerní rutina vypadat?

Buďte konzistentní

I když se rutina před spaním může postupem času měnit podle toho, jak dítě stárne, přesto by měla být den po dni konzistentní. Jednotlivé úkony by měly probíhat ve stejnou dobu a ve stejném pořadí. Batole můžete například v 7 hodin večer umýt, poté ho obléknout do pyžama, přečíst mu pár pohádek na dobrou noc a nakonec mu dát pusu a odejít z pokoje.

Nezapomínejte na dentální hygienu

Ať už miminku čistíte dásně, nebo staršímu dítěti připomínáte, aby si vyčistilo zuby, správná dentální hygiena je skvělým zvykem, který by neměl v žádné večerní rutině chybět.

Rutinu neprotahujte

Ideální večerní rutina by měla trvat 20-45 minut včetně koupele. Je dobré jednotlivé úkony zbytečně nenatahovat.

12 kroků, díky kterým prodloužíte noční spánek svého miminka

Dodržujte rutinu odpovídající věku dítěte

Každá rutina se v průběhu času trochu mění. U novorozence se čeká, že usne po nakojení, odrostlejší miminko chodí spát po nakrmení z lahve, větší dítě po pohádce na dobrou noc. Se samostatným usínáním v postýlce můžete začít s miminkem ve věku 4 až 5 měsíců.

Nabídněte dítěti více možností

Vaše dítě by si nemělo samo vybírat, kdy půjde spát. Můžete mu však dát určitou moc nad jeho večerní rutinou tak, že mu dáte na výběr, jaké pyžamo si tentokrát oblékne, nebo jakou pohádku mu přečtete.

Začněte dodržovat spánkovou rutina už u miminka

Pokud začnete s rutinou už od útlého věku, bude pro celou rodinu mnohem snazší si zajistit klidný večer a nerušený spánek. Tato strategie je navíc mnohem lepší, než pokoušet se měnit špatné spánkové návyky u dvouletého batolete nebo předškoláka.

Používejte noční světlo

Některým dětem tma nevadí, jiné mají z naprosté tmy hrůzu. Pro ně může být užitečné slabé noční světlo, které zapojíte večer do zásuvky.

Dejte dítěti hlídacího mazlíčka

Zejména u batolat a předškolních dětí skvěle fungují tzv. bezpečnostní předměty, jakou jsou plyšová zvířátka nebo měkké polštářky. Dítě si uvědomí, že je v bezpečí a mnohem lépe a rychleji usne.

Spánková regrese u batolat. Proč k ní dochází a jak ji řešit?

Co byste při večerní rutině naopak neměli dělat?

Zapomeňte na stimulační aktivity

Pokud má vaše dítě problémy s usínáním, nevolte 30 až 60 minut před spánkem aktivity, které by ho nabudily. Patří sem především hraní videoher, sledování televize, nebo telefonování s prarodiči.

Nepředpokládejte, že vaše dítě ze špatných návyků vyroste

V případě, že má batole nebo dítě v předškolním věku jakýkoliv problém se spánkem, většinou se ho samo nezbaví. Vždy je proto dobré potíže řešit ještě před nástupem dítěte do školy. Čím dříve nevhodné návyky napravíte, tím lépe.

Nevytvářejte nevhodné spánkové asociace

Některé aktivity, které si dítě spojí s usínáním, nefungují zcela správně. Pokud naučíte svého potomka na hlazení po zádech nebo sledování televize těsně před usnutím, může nastat problém, pokud se uprostřed noci probudí. Je pravděpodobné, že v tuto chvíli bude opět vyžadovat televizi nebo hlazení, a pokud mu jeho přání nesplníte, znovu už neusne.

Dávejte si pozor na kofein před spaním

Mějte na paměti, že kromě kolových nápojů a čaje může být kofein skrytou složkou čokolády, zmrzliny a sladkostí s kávovou příchutí. Pokud dobrotu s kofeinem dítěti večer dopřejete, zvýšíte pravděpodobnost, že se kvůli tomuto životabudiči nevyspí celá rodina.

A jaká večerní rutina funguje u vás?

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?

Nejvíce vás zajímá:

Početí miminka:

Děti:

Zdraví:

Vaření pro děti:



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*