×
MotherClub.cz

Kdy dávat dětem ořechy a mohou se jíst při kojení?

Zmrzlina s ořechy pro děti
Zdroj: Depositphotos

Ořechy jsou vynikající a zdravou pochoutkou, kterou milují malí i velcí. Jsou ceněny pro svůj bohatý obsah vitamínů a minerálů, mají i zdravé tuky a proteiny, které nasytí. Ořechy ale nemůže jíst každý. Patří mezi základní alergeny a vadí i lidem se zánětlivým střevním onemocněním nebo poruchou funkce žlučníku. Jak jsou na tom malé děti a ženy, které kojí? Odkdy se mohou ořechy dávat dětem?

Co obsahují ořechy a které nám nejvíce mohou vadit?

Ořechy jsou ceněny pro vysoký obsah hořčíku, vápníku, zinku a železa, z vitamínů jsou to nejčastěji vitamín E a vitamíny skupiny B. Právě proto jsou ořechy velmi vhodné jako prevence i léčba svalových křečí, neurologických potíží, pomáhají k lepšímu fungování celé nervové soustavy i mozku, podporují dobrou psychickou pohodu, uklidní i nasytí. Jsou velmi výživné a obsahují i kvalitní rostlinné tuky, které prospívají srdci a celému kardiovaskulárnímu systému.

Ořechy jsou vhodné zejména pro ženy, a to v celém období jejich reprodukčního cyklu. Pomáhají proti menstruačním křečím, jsou ideální pro lepší psychickou pohodu, v těhotenství poskytují základní živiny a také v období kojení dodávají tělu potřebné látky.

Velmi dobře tolerovány jsou mandle, zejména loupané (u trávicích a střevních potíží je lepší vzdát se jejich slupky, která může někomu činit potíže). Dále jsou oblíbené vlašské ořechy, které jsou považovány za hotovou vitamínovou bombu, ale bohužel patří mezi častý alergen. Z dalších druhů ořechů jsou to například pistácie, para ořechy, makadamové ořechy nebo kešu, které se doporučuje zařadit do jídelníčku.

Jak naučit děti jíst zdravě? Jděte příkladem a buďte vynalézavá!

Alergie na ořechy. Které ořechy nejčastěji alergizují?

Mezi nejčastější alergeny však patří arašídy neboli buráky, vlašské ořechy a lískové oříšky. Jsou to zkrátka ty ořechy, které jsme byli zvyklí u nás nejvíce konzumovat. Mandle většinou nevadí. Ořechy, které nejsou u nás moc známé, nebo je nejíme často, obvykle také většinou nikoho nealergizují, jde spíše o individuální případy. U ořechů však pozor! Pokud už se u vás alergie na ořechy projevila, raději buďte opatrní, v případě ořechů může dojít až k velmi nebezpečnému anafylaktickému šoku, který může končit smrtí.

Ořechy bývají i součástí zkřížených alergií, například u alergie na různé pyly, třeba na pyl břízy, se souběžně objevuje i alergie na ořechy a další ovoce, zejména jablka, jahody, ale i některé další druhy ovoce.

Jak se projevuje alergie na ořechy?

Alergii na ořechy poznáte podle toho, že se u vás krátce po konzumaci ořechů projeví:

  • svědění a brnění rtů
  • otok jazyka, úst, krku či obličeje
  • kopřivka po celém těle
  • dusivý kašel, astmatický záchvat nebo dušnost
  • celková nevolnost, trávicí obtíže, slabost, bušení srdce
  • otoky, šokový stav, anafylaktický šok

Domácí kaše pro kojence. Recepty na dobré a zdravé příkrmy

Ořechy v těhotenství mohou být žádoucí

Pokud žádnou alergií netrpíte a ořechy vám chutnají, klidně si je v období těhotenství dopřejte. Jsou velmi zdravé a dodají vám potřebné vitamíny a minerály. Vyzkoušejte také jiné druhy ořechů, není potřeba jíst u nás jen lískáče, vlašáky či buráky (které ostatně nejsou považovány zrovna za zdravé). Dejte si bílé mandle, pistácie, občas nějaký ten para oříšek, vynikající a velmi zdravé jsou i makadamové ořechy. Investice do těchto nákladnějších a luxusnějších ořechů se určitě vyplatí. Oblíbené jsou i piniové oříšky, které jsou vlastně semínka, a to semínka borovic s mnoha cennými látkami. Obsahují také hodně železa, což nejedna nastávající maminka ocení.

Ořechy při kojení. Které druhy podporují tvorbu mateřského mléka?

Velmi doporučované je mandlové mléko či mandlová pasta, a to kvůli tomu, že mandle podporují tvorbu mateřského mléka. Mandle si můžete spařit a oloupat, nebo si rovnou koupit loupané mandle. Ty lze pojídat tak, jak jsou, anebo si je můžete rozmixovat na hladkou pastu, případně tuto pastu naředit s vodou a rozmixovat v hustý nápoj. Mandlové mléko lze koupit i hotové, například i obohacené o vitamíny a vápník.

Mandle by při kojení tedy vadit neměly, naopak jsou žádoucí. Ostatní ořechy, zejména ty, které jsou považovány za největší alergeny, zkoušejte opatrně po jednotlivých druzích a sledujte jejich snášenlivost u dítěte. Problém se může projevit alergickou reakcí u dítěte. Většinou se to nestává, pokud není ani jeden z rodičů na ořechy alergický. A pokud je na ořechy alergická matka, při kojení ořechy samozřejmě nekonzumuje. Tam je třeba pak velké opatrnosti se zaváděním ořechů do stravy dítěte, u silné alergie rodičů je potřeba se jim raději vyhnout, anebo postupovat ve spolupráci s lékařem.

Víte, proč jíst ořechy? Zkuste ořechovou pomazánku a recepty na další ořechová jídla

Odkdy mohou děti ořechy?

V současné době se zastává teorie, že dítě by mělo s potenciálním alergenem přijít do styku co nejdříve. Je prokázáno, že pokud se dítě setkává s alergenem v době zavádění prvních příkrmů, jeho tělo pak zvyšuje vůči alergenu toleranci a alergie se nemusí naplno projevit. Ořechy se dětem obvykle nedávají i z jiných důvodů, nejde jen o riziko alergie, ale i o riziko spolknutí či vdechnutí malých částí, pokud dítě ještě nemá zuby a není zvyklé potravu pečlivě rozkousat. Na základě toho se vždy doporučovalo nabízet dětem ořechy až po třetím roce věku.

Podle nových teorií by se dětem ale mohly ořechy dávat dříve, a to pokud není v rodině alergie na ořechy, tak v 9 měsících, v opačném případě po jednom roce věku. Vyzkoušet můžete i semínka, ale pozor na formu podání, aby se dítě nezačalo dusit a aby mu semínka nezaskočila v krku. Opatrně také v případě sezamu, který je rovněž považován za silný alergen.

Ideální forma podání ořechů a semínek dětem v věku od 1 do 4 roku je v pomleté formě. Vynechte také slupky a hrubou vlákninu z ořechů. Citlivé zažívání dětí si s nimi ještě nedokáže dobře poradit. Nejlepší je dávat dětem mandlové mléko, mandlovou pastu, bílé loupané mandle či občas nějaký ten para oříšek, makadamový ořech a podobně. Určitě je vhodné to nepřehánět s arašídy nebo lískovými oříšky a vyplatí se zařadit je do stravy co nejpozději, klidně až kolem druhého či třetího roku věku. Arašídy ostatně nejsou vůbec zdravé a co se týká lískových oříšků, je u nás poněkud přelískováno, navíc právě tyto ořechy způsobují alergie nejčastěji.

Na co pozor při konzumaci ořechů u dětí?

Každý rodič se může sám rozhodnout, kdy dítěti nabídne poprvé ořechy a v jaké formě. Je třeba skutečně dávat pozor na to, aby dítěti oříšek nezaskočil. Pořiďte si kvalitní a silný mixér na ořechy, co nejvíce je loupejte, nekombinujte již ořechy s žádnými jednoduchými cukry a sacharidy, anebo kupujte dětem rovnou ořechová mléka či jemné a hladké ořechové pasty.

Velký pozor je třeba také dávat na obsah plísně a toxinů v oříškách. Je známo, že ořechy často obsahují plísně, někteří lidé ořechy před konzumací raději důkladně omývají a nějakou dobu namáčejí pro lepší stravitelnost a využitelnost enzymů. Ořechy také snadno žluknou, proto si hlídejte jejich čerstvost a dlouho je neskladujte. Další možností způsobu podání je forma lisovaného oleje z oříšků, které můžete dítěti občas přidávat do jídla. Existují také ořechové mouky, které se přidávají do pečení.

Přehled nejčastěji konzumovaných ořechů

Arašídy – obsahují hodně nasycených tuků (tedy nezdravých tuků), jsou velmi tučné a bohaté na bílkoviny, tzn. že hodně nasytí a dost se po nich tloustne, jsou častým a silným alergenem, mohou obsahovat jedovaté toxiny a plísně

Lískové ořechy – jsou zdravé a obsahují spoustu cenných látek, pozor na jejich čerstvost a také na možnost alergie, i ony patří mezi silné alergeny

Vlašské ořechy – skvělé pro nervy, mozek a dodání potřebných vitamínů a minerálů do těla, uklidňují, posilují, i ony mohou alergizovat (jim podobné, velmi chutné a zdravé jsou pekanové ořechy)

Vlašské ořechy jsou dobré pro mozek. Na co vše můžeme plody ořešáku využít?

Mandle – obvykle nealergizují, mají hodně vápníku a vitamínu E, podporují tvorbu mateřského mléka

Kešu, pistácie, pinie – mají hodně železa, hořčíku a zinku, jsou dobré na imunitu a paměť

Para ořechy – jsou cenným zdrojem selenu, stačí jich konzumovat jen málo, nealergizují

Makadamové ořechy – vitamínová bomba, obsahují i vitamín A, kyselinu listovou, hodně železa, vápníku, bílkovin a zdravých tuků, jsou velmi chutné, nealergizují a patří mezi ořechy s nejtvrdší skořápkou na světě

Jak se Vám líbil tento článek?

Jak se Vám líbil tento článek?

Nejvíce vás zajímá:

Početí miminka:

Děti:

Zdraví:

Vaření pro děti:



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*