×
MotherClub.cz

Jak zavádět příkrmy? Úspěch vám zaručí třístupňový systém

Jak zavádět příkrmy

Pro dítě je první ochutnávka tuhé stravy zásadním krokem. Většina dětí je na doplněk kojení či kojenecké výživy ve formě příkrmů připravená ve věku 6 měsíců. Jak se zaváděním příkrmů začít a která pravidla je dobré dodržovat?

Jak zjistíte, že je dítě připravené na příkrmy?

Dětem, které jsou plně kojené, doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO) zavádět příkrmy od ukončeného 6. měsíce věku. Podle lékařů jim tak zajistíte pestrou stravu. Na konci prvního půlroku života už dítěti mateřské či náhradní kojenecké mléko nestačí pokrývat rostoucí nutriční nároky. Ideální dobu pro zařazení příkrmů je však i přesto dobré konzultovat s pediatrem, který je obeznámený s rodinnou anamnézou dítěte včetně možných alergií a metabolických poruch.

Podle webu Ministerstva zdravotnictví je pro zavádění příkrmů důležitá i vývojová zralost dítěte. Tu poznáte podle toho, že dokáže udržet hlavu ve stabilní poloze, koordinovat oči, ruce a ústa při hledání potravy, a navíc projevuje zájem o vaše jídlo typickým nakloněním hlavy dopředu.

Vyzkoušejte osvědčený třístupňový systém

1. Jednosložkový zeleninový příkrm

Začněte jednosložkovými a dobře rozmačkanými příkrmy, které dítě nejlépe stráví (například povařená mrkev, brambora, cuketa, brokolice, květák, pastiňák či dýně). Konzistence příkrmů by měla být zpočátku řídká, časem však může být hustší. Vzniklou kaší krmte dítě pomocí malé lžíce a na polotuhá jídla nepoužívejte lahve. Krmení lžící totiž pomáhá rozvíjet schopnosti vašeho dítěte, zlepšuje koordinaci pohybů úst a polykání, a v budoucnosti podporuje i vývoj řeči.

Když začnete krmit své dítě pevnou stravou, dávejte mu každé 3 dny jeden nový druh zeleniny. Tímto způsobem získá dítě dostatek času, aby si na nové chutě zvyklo. Navíc díky této strategii snadno zjistíte, na jaké potraviny je vaše dítě alergické. Během těchto dnů můžete podle potřeby postupně navyšovat porce na základě toho, jak dítěti tuhá strava chutná.

A jak na to? Postupně nahraďte polední kojení nebo umělou výživu jednou porcí zeleniny. Množství podaného příkrmu zvyšujte tak, aby byla celá polední dávka mléka do několika dnů zcela nahrazená zeleninou.

2. Dvousložkový zeleninový příkrm

Jestliže dítě jednosložkové příkrmy dobře snáší, začněte přibližně po měsíci zkoušet v době oběda příkrmy s dvěma složkami, například mrkev s bramborem. Postupně zkoušejte různé kombinace zeleniny a sledujte, které jsou vašemu dítěti nejsympatičtější.

Domácí kaše pro kojence. Recepty na dobré a zdravé příkrmy

3. Třísložkový příkrm s masem

Několik dní až týdnů po zavedení dvousložkových příkrmů podávejte v poledne dítěti příkrm se třemi různými složkami, například mrkev, brambor a maso. Co se týče výběru masa, dítěti více prospívá červené než bílé. Důvodem je vyšší množství železa, které zabraňuje rozvoji chudokrevnosti. Nejvhodnějším masem je libové hovězí a telecí. Později můžete přidávat i kuřecí, krůtí, králičí, libové vepřové a nakonec jehněčí.

Postupem času nahraďte zcela hladké příkrmy za jídla s malými kousky zeleniny nebo masa. Tímto způsobem si dítě zvykne pokrmy kousat.

Nezačínejte ovocem

Dítě by si mělo nejprve zvyknout na jemnou chuť zeleniny a masa. Proto se zavedení ovocných příkrmů s nasládlou chutí doporučuje až později. Ovocem můžete nahradit dopolední a odpolední porce mléka. Nové druhy ovoce zavádějte do stravy postupně, stejně jako v případě zeleninových a masových příkrmů. Pro začátek jsou nejlepší jablka, hrušky, meruňky, švestky, borůvky, maliny a třešně. Po 2-3 týdnech můžete vyzkoušet i exotické ovoce, jako je banán a kaki kurma.

Obilné a mléčné kaše až po ovoci

Obiloviny dodají vašemu dítěti energii potřebnou pro jeho další růst a vývoj. Navíc obsahují spoustu vitaminů, minerálů a vlákniny. Po zavedení zeleninových, masových a ovocných příkrmů proto můžete do jídelníčku zařadit i obilné a obilnomléčné kaše. Nejprve vyzkoušejte lépe stravitelnou kaši rýžovou nebo kukuřičnou.

Obiloviny s lepkem můžete začít zavádět nejpozději do ukončeného 7. měsíce, nejlépe v době, kdy je ještě dítě kojené. Lepek však zavádějte postupně a zpočátku v malém množství. Kaše podávejte dítěti jako večerní jídlo přes spaním, nebo mu ji připravte k snídani jako zdroj energie na celé dopoledne.

Příkrmy s obsahem cereálií by se měly na začátku podávat v malém množství, bohatě stačí jedna čajová lžička (5 ml). Množství obilovin je možné postupně navyšovat na 1-4 polévkové lžíce (15-60 ml) 2x denně.

Lokální suroviny jako ideální součást příkrmů

Pro začátek volte k přípravě příkrmů lokální druhy zeleniny a ovoce. Jestliže dítě příkrm odmítá, mějte trpělivost a dítě do jídla v žádném případě nenuťte. Naopak mu dejte čas a prostor si na nové jídlo zvyknout. Pokud stále kojíte, pokračujte v kojení i po dobu zavádění příkrmů, podle potřeb dítěte do 2 let věku i déle.

Potraviny, které by děti do 1 roku věku neměly jíst a pít

  • Kravské mléko
  • Med
  • Potraviny, u kterých hrozí vdechnutí a udušení – ořechy, hroznové víno, syrová mrkev

Zelené fazolky: Recepty na příkrmy i jídla pro starší děti

Jak zjistíte, zda má vaše dítě potravinovou alergii?

Vaše dítě může trpět alergií, pokud se mu po jídle objeví jeden či více příznaků:

  • Kožní vyrážka nebo vyvýšené červené skvrny na kůži, které jsou obvykle velmi svědivé (tzv. kopřivka)
  • Otoky rtů a obličeje
  • Zvracení nebo průjem
  • Kašel nebo potíže s dýcháním

Jestliže se u vašeho dítěte některý z příznaků objeví, navštivte co nejdříve pediatra.

Tipy, jak se vyhnout alergii

Nejlepší prevencí je podle odborníků výlučné kojení do 6 měsíců věku dítěte. Pokud kojit nemůžete a vaše dítě má riziko alergie (jeden z rodičů nebo sourozenec trpí potravinovou alergií), obraťte se na svého pediatra. Lékař vám pro první půlrok života doporučí HA mléko, které má díky částečně rozštěpené bílkovině sníženou schopnost vyvolávat alergickou reakci.

Dejte přednost domácím příkrmům

Vždy je lepší připravovat dítěti vlastní domácí příkrmy. Získáte tak jistotu, že jsou suroviny čerstvé a dítě si bude užívat rozmanitá jídla plná živin. Zároveň pohlídáte strukturu příkrmů a vyhnete se zbytečným konzervantům. Domácí strava je navíc obvykle levnější než kupovaná.

Kojenci nepotřebují mít v jídle sůl ani cukr, takže je do příkrmů nepřidávejte. Časem ale můžete použít některé bylinky a citronovou šťávu pro lepší chuť.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*