×
MotherClub.cz

Co na zácpu při kojení aneb jak se zbytečně netrápit?

Co na zácpu při kojení

Zácpa je poměrně častým problémem už v těhotenství a některé ženy provází i během kojení. Proč se tak děje, a jak proti ní účinně bojovat?

Co způsobuje zácpu při kojení?

Hlavní příčinou je zvýšená hladina hormonu progesteronu. Ten zpomaluje pohyb střev. Dalším faktorem může být i malý obsah vlákniny ve stravě a malý příjem tekutin. Některé ženy po porodu také konzumují železo, které jim může chybět. Nevědí ale, že taktéž může způsobovat zácpu. Dalším častým faktorem je strach. Jestliže jste při porodu byla nastřižena či došlo k natržení hráze a jste sešitá ze všech stran, můžete mít obavy, že se stehy při tlačení roztrhnou. O bolesti ani nemluvě. Stehy jsou však z pevného materiálu, takže jejich roztržení opravdu nehrozí.

Trápí vás zácpa? Zkuste si upravit jídelníček podle ajurvédy!

Jak zácpě při kojení předejít?

  • Dostatečně pijte – jako kojící musíte dbát na pitný režim. Vypít byste za den měla klidně i přes dva litry tekutin. Nejen kvůli zácpě, ale i s ohledem na velký výdej tekutin a energie, které kojení způsobuje. Pijte hlavně čistou vodu, mírně projímavé účinky mají ovocné šťávy zejména ze švestek.
  • Přísun vlákniny – ideální je zkonzumovat 25 až 30 gramů vlákniny denně. V kojení je důležité se celkově zdravě stravovat. Jezte hodně ovoce, zeleniny, celozrnného pečiva. Hlavním zdrojem vlákniny jsou otruby, luštěniny (s nimi opatrně, mohou nadýmat vás i miminko), ořechy, rýže, pohanka a další. Takřka bez vlákniny je cukr, vejce, máslo, sýr, mléko, maso, ryby. Existují také různé potravinové doplňky, které jsou bohaté na vlákninu, např. Psyllium, Benefibra. Užívat je musíte pravidelně a dle návodu.
  • Projímavý účinek mají i některé mléčné výrobky, např. kefíry, jogurty či jogurtová mléka.
  • Existují ještě preparáty, které se řadí spíše mezi projímadla: Duphalac – laktulóza, která je velmi šetrná nebo glycerinové čípky.

Co pomáhá na zácpu. Připravte si čaj z krušiny

Co na zácpu při kojení? Zkuste pravidelný pohyb

Mimo dodržování pitného režimu a hlídání si stravy je neméně důležitý i pohyb. Je jasné, že po porodu potřebujete spíše klid a na nějaké velké cvičení to určitě není. Ovšem i obyčejná chůze s kočárkem dělá divy. Choďte pravidelně na procházky každý den a postupně můžete přidávat i další fyzické aktivity podle toho, jak se budete cítit.

Jestliže vaše problémy přetrvávají a nedaří se je vyřešit, informujte o nich svého lékaře a řešte následující kroky s ním. Za tento problém se rozhodně nemusíte stydět. Mateřství byste si měla užívat a zácpa určitě není něco, co k příjemně prožitým chvílím s miminkem patří.

Co na zácpu při kojení aneb jak se zbytečně netrápit?
5 (100%) 1 hlas[ů]


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*