×
MotherClub.cz

Sladkosti pro děti? Vyzkoušejte naše tipy na jejich zdravější varianty!

Sladkosti pro děti

Existují vůbec zdravé sladkosti? Co nabídnout dětem, aby si pochutnaly, zamlsaly, a zároveň nekonzumovaly nadměrné množství cukru? Sáhněte po zdravějších alternativách a uvidíte, že budou vaše děti nadšené! Jaké tipy na zdravé sladkosti pro děti můžete vyzkoušet?

Proč by děti neměly konzumovat cukr?

Samotný cukr, tedy sacharóza, se nedoporučuje dávat dětem do 2 let věku. Kromě klasického cukru ale nejsou vhodná ani další sladidla a jednoduché cukry, například fruktóza, fruktózo-glukózový sirup, agávový a kukuřičný sirup, které obsahují velké množství fruktózy, a už vůbec ne umělá sladidla typu aspartam či sacharin.

Jak nahradit cukr a čím sladit zdravěji. Je lepší med, melasa, nebo čekankový či rýžový sirup?

Rychlé cukry jsou zdrojem rychlé energie a stojí také za rozvojem hyperaktivity a poruch soustředění u dětí. Obvykle se totiž neděje to, že by dítě do 2 let nevidělo cukr! Mnozí uvědomělí rodiče ale dětem striktně odmítají dávat cukr a sladkosti i nadále, a to až do předškolního či mladšího školního věku. Otázkou je, nakolik je to rozumné, a kdy u dítěte nastane konfrontace s bonbóny a čokoládou v dětském kolektivu.

Kde je vlastně problém a co způsobuje nadměrný příjem jednoduchých cukrů a sladkostí u dětí?

  • obezitu!!!
  • sklony k diabetu
  • nižší inteligenci
  • riziko onemocnění srdce a dalších potíží stejně jako u dospělých
  • ADHD, poruchy soustředění a hyperaktivitu

Přirozeně sladká chuť je všude – i v mateřském mléku

Odborníci se shodují na tom, že dávat dětem sladkosti a zvykat je na sladkou chuť je zbytečné. Už mateřské mléko má přirozeně sladkou chuť. Cukr dětem může skutečně uškodit, a to i tehdy, pokud to s cukrem a sladkostmi matka přeháněla už během těhotenství. Pití slazených limonád a kolových nápojů se velmi nedoporučuje, a to ani těhotným a kojícím ženám, ani dětem!

Pro děti je zdravé mateřské mléko (či jiné mléko), nikoli Coca-cola!

Zdravé svačinky pro děti bez cukru

Jak tedy dětem nabídnout zdravé sladkosti, které jim budou chutnat a dodají jim dostatek energie a zároveň neobsahují nadměrné množství cukru a neuškodí jim? Přinášíme vám konkrétní tipy na zdravé svačinky, které dětem můžete koupit či připravit sami!

Ovocný talíř, sušené ovoce nebo oříšky

Lahodné a přirozeně sladké je každé ovoce, které patří mezi vhodné prvotní příkrmy. Opravdu nesmyslné je přislazování strouhaného či krájeného ovoce, ovocných salátů a dezertů, je to naprosto nevhodný stereotyp, který je snad již překonán! Vhodné je také nesířené a nepřislazované sušené ovoce. Volte i ořechy, ale jen u dětí, které jsou starší tří let, umí dobře kousat a nejsou na ořechy alergické.

Ovocný salát

Dětem můžete připravit například strouhané jablíčko s rozinkami (případně vlašskými oříšky), krájenou hrušku posypanou karobem (případně mandlovými lupínky), banán nakrájený na kolečka s trochou kakaa, nebo rozmixovaný banán s pomerančovou šťávou. Skvělý ovocný salát pro děti je například strouhané jablko se strouhanou mrkví, strouhaným kokosem, rozinkami a trochou citrónové šťávy a medu.

Karob jako alternativa kakaa. Co si z něj můžeme připravit?

Ovocný talíř

Děti může zaujmout také ovocný talíř, tedy nakrájené různé kousky ovoce různorodých druhů. Barevnost talíře lahodí oku a dítě si tak samo může vybírat, co si dá. Na talíři by neměla chybět nakrájená jablíčka, broskve, jahody, hroznové víno, meruňky, kolečka banánu, klidně i plátky manga nebo melounu, záleží také na sezónních možnostech a podobně.

Dítě může dostat na misku i sušené ovoce a oříšky. Dávejte ale pozor na to, abyste dítěti nekupovali obalované oříšky a ovoce v různých polevách v domnění, že jsou zdravé! Nejsou! Polevy obsahují spoustu cukru, sušenou syrovátku, různé emulgátory a podobně. Vždy je lepší nabízet dětem potravinu v co nejpřirozenějším stavu. Nejsladší ze sušeného ovoce jsou datle, ty děti jistě ocení.

Sladká kaše či mléčný dezert

Další variantou je obilná kaše, ať už instantní či uvařená ze základní suroviny, kterou můžete ochutit ovocem, oříšky a osladit medem nebo rýžovým sirupem. Tyto sladké kaše dětem dokonale uspokojí chuť na sladkosti. Navíc dodají dítěti energii a nasytí jej. Jsou ideální například ke snídani.

Mléčná rýže

Možností je i mléčný dezert, mléčná rýže nebo jahelný krém. Vše si můžete snadno vyrobit doma a nemusíte nic kupovat. K přípravě mléčné rýže je vhodná rýže arborio, kterou uvaříte do měkka v mléce či rostlinném nápoji, stačí jen lehce ozdobit ovocem a osladit medem či rýžovým sirupem, případně přidat karob či kakao.

Jáhly pro děti. Chutné, levné a bezlepkové!

Jáhelný krém

Jáhelný krém vyrobíte snadno tak, že uvaříte jáhly do měkka a rozmixujete je pečlivě s rostlinným nápojem nebo hustým kokosovým mlékem, přisladíte medem či rýžovým sirupem. Jáhly jsou třeba výborné v kombinaci s jablky.

Dezert z kokosového mléka

Kupte si husté kokosové mléko v plechovce a rozmíchejte ho s trochou kokosového cukru. Získáte jemný karamelový dezert, který dítěti opravdu zachutná.

Je kokos zdravý a jak na tom jsou jednotlivé kokosové produkty?

Zdravé sušenky pro děti

Děti určitě mohou obilné sušenky či celozrnné sušenky, které obsahují vlákninu a potřebné vitamíny a minerály, navíc dodají energii na delší dobu. Nemám na mysli žádné konvenční slazené sušenky s mlékem a mnoha přísadami z reklamy. Cereální sušenky by měly obsahovat co nejméně cukru, ideálně žádný. Lze je sladit medem, rýžovým sirupem, datlovým sirupem, obilným sladem nebo čekankovým sirupem či melasou.

Obilné sušenky jsou například výborné z ovesných vloček, mohou se přidat brusinky nebo datle, které už samy o sobě jsou velmi sladké. Ovesné sušenky či jiné zdravé sušenky se dají koupit ve zdravé výživě, nebo si je také snadno můžete doma upéct sami, například i oříškové nebo semínkové sušenky.

Pokud chcete raději bezlepkové sušenky, i ty se dají snadno sehnat a koupit, anebo upéct. Záleží na tom, jestli vaše dítě může lepek. Bezlepkové sušenky se obvykle pečou z pohankové, kukuřičné nebo rýžové mouky. Dávejte si pozor na zbytečný obsah emulgátorů, mléka a především cukru.

Sladké pečivo je lepší si upéct doma

Ať už sušenky, koláče, bábovky apod. vždy je lepší toto sladké pečivo dětem doma upéct, než koupit. U kupovaného pečiva nikdy nemáte přehled, co pečivo vlastně přesně obsahuje. Především je to kombinace bílé pšeničné mouky, přemíry cukru a mléka, což není rozhodně něco, co by bylo zdravé a co by dětem prospívalo. Buchty, šátečky, koblihy s nutelou, oplatky, perníky a tak dále možná lahodí všem smyslům v pekárně a děti by se po nich mohly utlouct, ale mnohem více jim prospěje, když jim upečete domácí zdravější variantu koláče, navíc pokud se děti samy mohou zapojit a pomáhat vám s přípravou.

Jak nahradit pšeničnou mouku a jaké lepkové i bezlepkové varianty volit do různých jídel?

Při domácím pečení volte různé druhy mouky, například špaldovou, pohankovou apod. Nemusíte používat krabicové trvanlivé mléko, ale třeba kokosové mléko, rostlinný nápoj, nahradit lze i máslo či olej, který můžete volit různě, třeba olivový, mandlový, z hroznových jader, apod. Zásadní také bude obsah a volba cukru. Ve většině receptů je zcela zbytečně velké množství bílého cukru, do koláče, perníku či buchty stačí i třetinové množství cukru, navíc můžete volit zdravější alternativu cukru, například med, rýžový sirup (větší množství, v pečivu má malou sladivost), ale třeba i melasu nebo trochu třtinového cukru s vysokým obsahem melasy. I když je to pořád cukr, není to bílý cukr a stačí ho použít i čtvrtinu předepsaného množství v receptu.

Do domácího koláče můžete dětem dát ovoce, přidat kardamom, nebo kokos, karobový prášek, oříšky, rozinky, brusinky a tak dále.

Domácí čokoláda pro děti – pravá i nepravá

V neposlední řadě může děti zajímat čokoláda. Zatímco pravá a kvalitní hořká čokoláda s vysokým procentem kakaa, obvykle bez mléka a se třtinovým cukrem, dětem pro svou hořkost moc nechutná, mléčné varianty konvenčních čokolád vlastně ani nejsou čokolády. Většinou obsahují jen hodně mléka a cukru. Zdravé nejsou už vůbec. Určitě dětem můžete připravit domácí variantu zdravé čokolády, ať už pravé či nepravé. Děti nepotřebují příliš kakaa, tohle je spíše pochutina pro dospělé. Je to stimulant, afrodiziakum, ať už si to chceme přiznat či ne, na čokoládě a kakau vzniká závislost.

Pokud už budeme dělat domácí čokoládu z kvalitní kakaové hmoty a kakaového másla, především volte nějakou vhodnou alternativu cukru, ať čokoláda není příliš sladká. Můžete do ní přidat i kardamom.

Milujete sladké? Kardamom dokáže eliminovat negativní účinky cukru

Další možností je děti lehce ošidit nepravou čokoládou. Tu jim můžete připravit z kokosového tuku nebo kokosové hmoty, která se prodává ve zdravých výživách. Stačí ji jen smíchat s kakaem (alternativou je prášek ze svatojánského chleba – karob) a rýžovým sirupem, datlovým sirupem či kokosovým cukrem.

Nejvíce vás zajímá:

Početí miminka:

Děti:

Zdraví:

Vaření pro děti:



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*