“Pozor, mám dítě v autě!” Mnoho rodičů si lepí na auta samolepky upozorňující ostatní řidiče, že se v jejich autě vezou malí miláčci, a tedy že by k nim všichni měli být ohleduplní.
Na co už ale někteří rodiče nedbají, je bezpečnost usazení dítěte v autě, totiž bezpečné připevnění autosedačky. V dnešní době je většina aut vybavena systémem Isofix. Co to je, jak to funguje a proč je to bezpečnější než pouhé připnutí sedačky bezpečnostním pásem?
Co je Isofix
Isofix je systém připevnění dětské autosedačky ke konstrukci auta. Sestává ze tří částí – upevňovací body, které se nacházejí přímo v autech, dále základna pro sedačku a samotná sedačka.
Podle mezinárodní normy ISO 13216 se už téměř 20 let vyrábějí auta s dvěma kovovými kotevními body na každém ze zadních krajních sedadel, někdy i na předním sedadle.
Najdeme je jednoduše. Ve starších autech to jsou prostá kovová oka, v novějších bývají obalená plastovým krytem. Měla by se nacházet vedle zapínání na pás, některá auta zde mají odnímatelný panel, v jiných musíme stlačit polstrování. To by byla část systému Isofix, která se nachází přímo v autě.
Dále je zapotřebí takzvaná báze neboli základna pro autosedačku, kterou z důvodu kompatibility nejlépe koupíme přímo se sedačkou. Je to poměrně velká, bytelná plastová podložka, obvykle s výsuvnou nohou, která se upevňuje k podlážce vozu, a se dvěma podélnými otvory, do nichž se pak už jen rychlým pohybem zacvakne autosedačka. Bázi bohužel musíte mít jinou pro každou velikost autosedačky, aby byly kompatibilní.
Unikátní autosedačka pro 3 děti může být řešením pro velké rodiny
Jak se do auta Isofixová báze namontuje
Bázi neboli základnu vložíme do auta nejprve bez sedačky. Po stranách báze trčí dva viditelné kovové výčnělky, které strčíme mezi polstrování sedadla tak, aby zapadly do dříve zmíněných ok, jež jsou součástí konstrukce vozu, a zacvakly se.
Pak vytáhneme teleskopickou nohu základny tak, aby dosáhla až na podlážku vozu a zaaretujeme. Tato noha je bezpečnostní prvek, který pomáhá „uzemnit“ náraz, tedy rozložit jeho sílu do více směrů. Po kontrole pevnosti usazení nohy máme ve většině případů hotovo, už můžeme nacvaknout sedačku a posadit do ní dítě.
U některých sedaček pro větší děti se používá kombinace Isofixu a upevnění bezpečnostním pásem. Je-li to potřeba, připneme ještě sedačku pásem podle návodu.
Bázi obvykle necháváme v autě, zatímco sedačku můžeme jednoduše odepnout. Je to výhodné především u těch nejmenších sedaček „vajíček“, v nichž přeneseme ležící, případně spící dítě.
Proč je Isofix bezpečnější
Díky systému Isofix je sedačka spojena přímo s konstrukcí vozu, a nedochází tak k jejímu pohybu při předozadním nárazu auta. Lépe drží i v zatáčkách a bočních nárazech, kdy se některé pásem upevňované sedačky mají tendenci vyklápět do stran.
Je-li správně ukotvena báze, Isofix v podstatě vylučuje možnost lidského selhání při připevňování sedačky. Jakmile sedačka zaklapne, je bezpečně připevněna. Sedačky s Isofixem dopadají lépe v bezpečnostních testech a doporučuje je i společnost BESIP.
Podsedák pro děti do auta. Od kdy jej můžete mít a jak ho vybrat?
Kdy Isofix nestačí
Isofix má většina aut pouze na dvou zadních sedadlech, není ho tedy obvykle možné použít pro třetí dítě v autě.
Isofix je váhově omezen na nosnost 33 kg (to jest váha sedačky i s dítětem). Používá se proto obvykle jen v prvních třech váhových kategoriích sedaček, tj. cca do 8 let věku dítěte. Sedačky pro větší děti sice mohou mít Isofix, ale je potřeba je připoutat ještě i bezpečnostním pásem.
Isofix není jediné kritérium pro výběr sedačky
Chceme-li vybrat pro dítě co nejbezpečnější sedačku, nestačí samotný fakt, že má Isofix. Je potřeba si o každém výrobku zjistit podrobnosti. Na trhu je mnoho autosedaček s Isofixem, ale ne všechny mají v odpovídajícím stavu další bezpečnostní prvky, neboť ukotvení autosedačky není jediné, co dítě při nárazu chrání. I velmi drahá sedačka s Isofixem může mít například špatně designované pásy, které se při prudkém nárazu mohou povolit, či dokonce utrhnout.
Je tedy vhodné si před nákupem najít recenze a výsledky zátěžových testů daného výrobku. Testují se čelní i boční nárazy. Jde o celkovou konstrukci autosedačky, o volbu materiálů, pevnost pásů, způsob jejich zapínání nebo o tvar opěrky hlavy.