×
MotherClub.cz

Květák v těhotenství a při kojení. Může se jíst?

Květák v těhotenství a při kojení

Květák je výborná pochoutka, která nadchne nejednoho vegetariána. Má však jednu velkou nevýhodu – nadýmá. Mohou ho kojící maminky nebo těhotné ženy? Jaké potíže může způsobovat a jak květák nejlépe připravit?

Co obsahuje květák?

Květák, jak jeho název již napovídá, patří mezi květy, stejně jako třeba brokolice. Řadíme ho do skupiny košťálové zeleniny. Jeho barva je bílá, ale může být i fialový, anebo zelený. Tyto barevné odrůdy se nazývají romanesco (kvěkolice) a jsou květáku (ale i brokolici) velmi podobné. Všechny tyto odrůdy vznikly vyšlechtěním brukve zelné (Brassica oleracea). Patří mezi ně také růžičková kapusta, hlávkové zelí, kapusta kadeřavá, brokolice nebo kedluben.

Květák neboli karfiol obsahuje spoustu nutričně cenných látek, vitamínů a minerálů, například vápník, hořčík, draslík, fosfor, vitamín C, kyselinu listovou, méně už vitamínu E a B3 či B6. V květáku najdeme i bílkovinu a vlákninu. Tmavší odrůdy brukve mají i více minerálů, hlavně železa a antioxidantů. Jeho typickou chuť mu dodávají zdraví prospěšné hořčičné glykosidy.

Květák v kuchyni – nejen smažený květák potěší!

Smažený květák při kojení? Nadýmá vařený květák? To jsou otázku, které trápí každou nastávající či novopečenou maminku. Již víme, že je květák zdravý a mnozí lidé jej mají ve velké oblibě, dá se totiž připravit na mnoho různých způsobů. Známe tradiční smažený květák v trojobalu, anebo třeba také smažený květák v těstíčku, nahrazující maso. Je takto výborný k bramborám a ovocnému kompotu. Květák si ale můžeme dát i do polévky, připravit s vajíčkem (květák jako mozeček), anebo si jej dát jen tak dietně vařený s bramborem.

Květák ale opravdu nadýmá, stejně jako mnohé další brukvovité odrůdy zeleniny, například dušený kedluben či pochopitelně – staré známé zelí. Právě proto se také do vody, ve které se květák vaří, přidává například trocha kmínu, nebo koriandru.

Květák při kojení – může se jíst?

Květák lze v těhotenství konzumovat dle individuální snášenlivosti. Miminku určitě neublíží. Pokud nastávající maminku, zejména v posledním trimestru, květák hodně nadýmá a způsobuje jí trávicí potíže, je lepší ho z jídelníčku vynechat. Květák při kojení rovněž může působit potíže, a to hlavně miminku. Obecně je zpočátku vždy lepší nadýmavé druhy zeleniny, ke kterým patří květák, zelí, kedluben, kapusta, určitě vynechat. Lépe se snáší brokolice, kterou můžete v malém množství vyzkoušet.

Pokud již kojíte delší dobu a miminko je starší, zkuste opatrně občas zařadit malé množství jednoho druhu nadýmavé zeleniny, a uvidíte, jak jej miminko snese. Vždy je dobré vařit květák zvlášť, vodu z něj slévat, nebo jej vařit v tlakovém hrnci. Vyplatí se ke květáku přidat koření, které nadýmání zmírňuje, a sice kmín, koriandr, fenykl či tymián.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*