×
MotherClub.cz

Ischias na mateřské trápí spoustu maminek. Jak mu předcházet?

Ischias na mateřské
Zdroj: Depositphotos

Co může být horšího, když vám na mateřské rupne v zádech, nemůžete se ani pohnout a dítě vám křičí a skáče po hlavě, anebo někam uteče a vy jste zcela bezmocná! Spousta maminek na rodičovské dovolené řeší problém bolesti zad namáhaných neustálým zvedáním dítěte. Co se s tím dá dělat, co to vlastně ischias je a jak mu předcházet?

Co je ischias a komu nejvíce hrozí

Ischias je vlastně houser, ústřel, lumbago. Jedná se o zánět sedacího nervu, jehož nejčastější příčinou bývá vyhřezlá ploténka v oblasti bederní páteře. Může jít ale jen o přetížení, zatuhnutí či zablokování a zanícení dané oblasti. Dochází pak k utlačování nebo zánětu sedacího nervu a bolestem, v horším případě také k silnému mravenčení, brnění a vystřelování nervů do nohou nebo k úplnému znecitlivění nohou a nemožnosti se normálně pohybovat.

Houser hrozí všem lidem, kteří ve zvýšené míře namáhají svoje záda, a to ať už při těžké manuální práci, nevhodném sportu, tak také při zvedání těžkých břemen, například dětí, kočárků, vaniček s vodou, košů s prádlem a podobně. Ženy po porodu často mívají povolené svaly břicha, pánve a páteře, což vzniku ischiasu jenom nahrává.

Výhřez ploténky a jak si s ním poradit. Je lepší se operaci vyhnout?

Ischias a jeho příznaky

Typickým příznakem ischiasu je palčivá bolest v křížích, nemožnost se narovnat, dlouhodobé chronické bolesti, které se stupňují. Dochází k chronickému zánětu nervů v této oblasti. Svaly jsou ochablé, nepracují dobře. Člověk se cítí velmi unavený, musí snášet dlouhodobou bolest a nepříjemné pocity jako mravenčení, brnění, znecitlivění konkrétní oblasti, vystřelování nervů do nohou, někdy až do konečků prstů.

Potíže bývají výraznější v noci, kdy člověk nemůže najít vhodnou polohu ke spánku, často kvůli bolestem trpí nespavostí nebo usíná vždy jen na chvíli a ráno se budí v hrozném stavu. To představuje pro maminky na mateřské dovolené, které jsou už tak kvůli dětem okradeny o spánek a musí přes den (a také v noci) 100 % fungovat, opravdové peklo.

Kdo nejvíce trpí ischiasem a proč

Houser může postihnout ženy i muže různého věku. Očekává se spíše u starších osob, ale vlivem nepřiměřené námahy nebo i sedavého zaměstnání může trápit i docela mladé lidi. Často se objevuje také u žen na rodičovské dovolené, které mají povolené břišní svaly a svaly kolem páteře a neustále zvedají nepřiměřeně těžká břemena. Například těžké dítě ukládají v nevhodné pozici do postýlky a podobně.

Znáte rebozo? K čemu všemu můžeme využít tento zázračný šátek?

Jak léčit ischias a co pomáhá

Diagnostikovat ischias není těžké, příznaky ischiasu jsou jednoznačné. Léčba ischiasu vyžaduje především klid. Důležité je opravdu si zařídit čas pro sebe, odpočívat a pohybovat se minimálně. Ischias se nedá rozchodit. Teprve když si namáhaná oblast dostatečně odpočine nebo se uvolní pomocí podpůrných a protizánětlivých léků, můžete začít s rehabilitací a později také s vhodným posilováním svalů, aby se ústřel páteře neopakoval. Příčinou nemusí být vždy jen výhřez ploténky, může jít také o blokádu a přetížení dané oblasti, následný vznik zánětu.

Závažné stavy (většinou výhřez ploténky) někdy i vyžadují operaci, ale vždy je lepší se v případě výhřezu ploténky operaci vyhnout a řešit svůj stav konzervativně a pomocí vhodného cvičení, například SM systém doktora Smíška.

Na ischias se užívají také vysoké dávky hořčíku a vitamínů skupiny B, analgetika, nesteroidní protizánětlivé léky nebo léky na uvolnění svalového napětí. Důležitá je i práce s psychikou. Stres a psychické napětí uzdravení značně zpomalují a způsobují zatuhnutí svalů! Ve vážnějších případech se také dělají takzvané obstřiky. Volba medikace vždy také závisí na tom, zda ještě kojíte, anebo jste třeba už podruhé těhotná, v tom případě některé léky přirozeně užívat nesmíte.

Ischias patří do rukou neurologa, ke kterému vás nejspíše odešle váš praktický lékař.

Jak manipulovat s dítětem, abychom předcházeli bolestem zad

Nejlepší je samozřejmě potížím se zády preventivně předcházet. Je vhodné dodržovat následující opatření a snažit se o to, abychom ischias vůbec nemuseli řešit:

  • udržovat se v dobré fyzické kondici pravidelným pohybem
  • brzy po porodu začít cvičit a posílit oslabené oblasti břicha a pánve
  • cvičit zdravotní cvičení dle stavu své páteře, velice pomáhá SM systém
  • udržovat si přiměřenou hmotnost, při obezitě a nadváze se snažit shodit nadbytečné kilogramy
  • zbytečně se nestresovat, starat se o to, abychom byli také v dobré psychické pohodě
  • nezvedat zbytečně těžké předměty a velké děti (umět si říci o pomoc)
  • starší děti by měly být samostatné, není třeba z nich dělat koaly
  • pokud zvedáme například koš s prádlem, nebo odrostlejší dítě apod. jdeme vždy přes dřep a netaháme břemeno zády
  • nejhorší pohyb a nejideálnější pro vznik ischiasu je ohnutí zad (předklon) s rukama nataženýma před sebou, v nichž držíme břemeno (dítě), například když dítě ukládáme do postýlky
  • postýlka dítěte má být vždy v úrovni našeho pasu, abychom se nemusely předklánět, zejména také po císařském řezu
  • dbáme na dostatečný příjem vápníku, hořčíku a vitamínů skupiny B, případně je vhodné užívat vyšší dávky hořčíku
  • chodíme na delší procházky
  • pokud kromě péče o děti často sedíme u počítače nebo už chodíme do práce a máme sedavé zaměstnání, je nutností se často vhodně pohybovat (navíc při ischiasu většina lidí ani nemůže sedět)

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?

Nejvíce vás zajímá:

Početí miminka:

Děti:

Zdraví:

Vaření pro děti:



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*