×
MotherClub.cz

Co nejíst v šestinedělí? Které potraviny si raději odpusťte?

Co nejíst v šestinedělí

Nevíte, co jíst v šestinedělí, abyste měla dostatek energie a dopřávala si jen látky, které prospívají vašemu zdraví? Nechcete, aby vaše miminko bolelo bříško, a zároveň vám nevyhovuje vaše váha? Pak se inspirujte u nás a ověřte si, které potraviny v tomto období určitě vhodné nejsou.

Kojící žena má větší spotřebu energie než těhotná. Rozhodně nesmí hladovět a žádné drastické hubnutí by neměla podstupovat. Stejně tak není třeba nějaké velké omezování se v jídle. Samozřejmě to neznamená, že má váš energetický příjem být nadměrný. Rozhodně nevede k větší tvorbě mateřského mléka. Důležitá je spíše kvalita a ne kvantita.

Co nejíst v šestinedělí?

V šestinedělí se určitě vyhýbejte dráždivým, příliš kyselým nebo nadýmajícím jídlům. Omezte sladkosti, tučná a ostrá jídla, koření, bílé pečivo, šlehačku, tučné a slané sýry, mražený smetanový krém, uzeniny, paštiky, hamburgery. Vhodné nejsou ani margaríny, sladké limonády, sycené minerálky. Pamatujte, že se všechno přenáší do mateřského mléka a tím pádem i miminka. Určitě se vyhýbejte cigaretám a alkoholu. A to po celou dobu kojení. Výjimečně si můžete dát skleničku vína, ale nikdy ne těsně před kojením.

Škodlivé je i přílišné solení, hodně kyselé ovoce, chipsy, křupky, atd. Rozhodně vyřaďte vše, na co sama máte alergii, i když třeba jen mírnou. Omezte pití černé kávy a čaje, protože brání vstřebávání vápníku.

Vynechte také tepelně neupravené výrobky (majonézové saláty, syrová vejce, maso, tatarský biftek či sushi). Potraviny obsahující konzervační látky, umělá sladila a barviva.

Co nejíst při kojení? Tipy na vhodné a nevhodné potraviny

Éčka, kterým se kojící žena má vyhýbat:

  • Dusičnany a dusitany (E 249, E 250, E 251, E 252)
  • Glutamáty (E 620, E 621, E 622, E 624, E 625)
  • Umělá sladila (E 951, E 962, E 953)

Které potraviny nadýmají?

Některé potraviny mohou vaše miminko nadýmat více než jiné. Z jídelníčku tedy v prvních týdnech života vašeho miminka raději vyřaďte čerstvé pečivo, luštěniny, kedlubny, ředkvičky, cibuli a česnek, květák, brokolici, kapustu, hrášek či pórek.

Šestinedělí po porodu: Jak ho úspěšně zvládnout?

Co může jíst kojící maminka v šestinedělí?

Kojící maminka by měla dbát na dostatečný přísun bílkovin, minerálních látek a vitamínů. Ve stravě musí převažovat ovoce a zelenina, pečivo z celozrnné mouky, chléb, rýže, jáhly, ovesná jídla. Také těstoviny, celozrnné pochoutky. Dá se říci, že jídla, která jsou vhodná pro těhotné, jsou dobrá i pro ženy v šestinedělí. Nezapomeňte na mléko a mléčné výrobky, čaje, polévky, omáčky, atd. Určitě byste měla zvýšit příjem vápníku (mléko, tvaroh, neslané sýry, zakysané mléčné výrobky), dále je důležité železo (červené maso, vaječný žloutek, listová zelenina) a kvůli vyšší potřebě jódu konzumujte i více ryb.

Měla byste dbát na dostatečný příjem tekutin, ideálně obyčejnou vodu nebo čaje, které podporují laktaci. Nesmíme zapomenout ani na drůbeží, králičí a telecí maso, mrkev, cuketu, okurku, jablka, hrušky, banány, borůvky, meruňky, švestky, apod. Všechno to jsou potraviny, které většinou nenadýmají a nezpůsobují alergické reakce.

V podstatě lze říci, že jídlo zde uvedené nemusíte jíst jen v šestinedělí. Takovéto stravování, které je plné zdravých potravin a navíc vyvážené, byste měly dodržovat neustále. Pouze postupně přidáte některé druhy, které jste v období šestinedělí raději vynechaly. Zdravé stravování je základ zdravého života a ten netrvá jen šest neděl.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*