×
MotherClub.cz

Co má dítě umět ve dvou letech? Je toho moc nebo málo?

Co má dítě umět ve dvou letech

Máte doma malý poklad, který dosáhl dvou let? Zajímá vás, jak je na tom s vývinem a zda v některých věcech nezaostává? Podívejte se na to, co má dítě umět ve dvou letech. Jaký je jeho svět? Co nového umí, poví a ukáže, jaké hry bude hrát nebo jak dokáže utíkat. Umí už na nočník? Ne vše musí nutně umět, ale může to pro vás být dobrou inspirací při vymýšlení aktivit s dětmi.

Co má dítě umět ve dvou letech?

Co má dítě umět ve dvou letech? V tomto věku už by mělo dítě zvládat náročnější fyzické úkony a dokázat vyjádřit to, co chce. Dítě dokáže jezdit na tříkolce, navlékat korálky na provázek, obléknout si a svléknout kalhoty, rozepnout kabátek. Dokáže něco namalovat i postavit věž z kostek. Zatím ještě nechápe čas nebo kalendář.

Jízda na tříkolce je to pravé

Jízdu na tříkolce děti milují. Vyzkoušet můžete i kolo s postrannými kolečky, které pak odstraníte. Zpočátku je lepší vybírat rovný a hladký terén, protože takto malé dítě ještě nedokáže ušlapat kopec či jezdit na špatné cestě. Kopce můžete vyřešit tak, že na tříkolku přivážete lano a dítko potáhnete.

Dítě 2 roky, jak je na tom s motorikou?

  • po druhém roce by už mělo dítě umět navlíkat korálky na provázek, prostrkovat ho skrz dírky, provlékat knoflík skrz knoflíkovou dírku, apod. Zkrátka zvládnout jemné pohyby,
  • už by mělo umět mnohem lépe držet tužku, stále ale kreslí čmáranice, nedokáže přesně vybarvovat či kreslit něco konkétního,
  • dítě se umí částečně obléknout a svléknout, např. kalhoty. Některé děti dokáží i rozepnout kabátek, pokud není knoflík příliš velký v poměru k dírce,
  • děti milují stavby z kostek. Mělo by dokázat už postavit věž z kostek nebo postavit vlak, tedy dát kostičky vedle sebe jako mašinku a vagonky,
  • dítě už by mělo zvládnout namalovat uzavřený kruh. Nelekejte se, že bude vypadat divně.

Jaká je osobnost dítěte ve dvou letech?

V tomto věku už má dítě svou osobnost a často ji dost hlasitě projevuje. Poznává nové věci, zažívá úspěchy, schopnosti a možnosti.

Už je také dobrým pomocníkem, protože ho hrozně baví pomáhat, a to i tehdy, když to není právě bezpečné (opatrně na nože apod.). Rozhodně ho však od práce neodrazujte. Snažte se ale činnost přizpůsobit dítěti tak, aby ji mohlo dělat bezpečně. Pro děti je to velká zábava a pro vás možnost, jak i při práci strávit s dítětem nějaký čas.

Navíc děti milují úspěch a chtějí se zlepšovat. Hodně ho chvalte, ať muže být hrdé samo na sebe.

Dítě zároveň učte i zodpovědnosti. Mělo by na sebe brát vinu, když někomu ublíží či něco rozbije, mělo by si po sobě uklízet částečně svůj nepořádek nebo s vaší pomocí. Určitě se musí naučit říkat „prosím“, „děkuji“ a „promiň“.

Dítě může mít obavy

Děti ve dvou letech mohou mít obavy v případě, že někam odcházíte. Vždy ho proto ujistěte, že se zase brzy vrátíte a samozřejmě to musíte dodržet. Jakékoliv jeho strachy vyslechněte a pokuste se najít nějaké vysvětlení, které vaše dítě uklidní.

Jak má dítě ve dvou letech mluvit?

Co dělat, když 2 leté dítě nemluví? Jak ho naučit mluvit? Čtěte, mluvte a věnujte se mu. Vybírejte dětskou literaturu, kde je obsažena složitější slovní zásoba a uvidíte, jak rychle se objeví nové pokroky. Dítě s nižší slovní zásobou umí asi 200 až 300 slov, používá jednoduchou gramatiku, jednoduchá souvětí. Děti, které mají lepší zásobu slov, jsou na tom až trojnásobně lépe. Umí už skloňovat a časovat a sebe označují slovem „já“.

Děti samozřejmě ještě nemluví dokonale. Stále šišlají, přehazují hlásky nebo slovosled. V tomto věku milují i jazykové rituály. Takže je možné, že budete vyprávět každý den stále stejnou pohádku, písničku. Buďte trpěliví a klidně vytahujte každý večer stejnou knížku.

Co má umět dítě ve dvou letech – jak je to s časem?

Děti dokáží používat slovíčka, kde už se používá čas. Dokáží trochu rozlišit minulost, přítomnost a budoucnost, ale jen do určité míry. Takže věci, které se stali i před několika měsíci pro něj budou včera a zítra označuje i to, co bude až za týden.

Mělo by také umět znát své celé jméno a říct i přibližnou adresu nebo alespoň místo, kde bydlí.

Dítě 2 roky nechce na nočník

Častá odpověď na otázku, co má dítě umět ve dvou letech, je ta, že už by rozhodně mělo být bez plen. Ve dvou letech je už ideální čas začít s výukou na nočník. V tomto věku už je dítko schopné udržet moč delší dobu i vědomě se vyměšovat. Pokud však nechce, netlačte na něj a dejte tomu ještě čas. Rozhodně nejsou dva roky nějakou mantrou, kdy nemá už dítě na pleny nárok. Vysvětlujte k čemu nočník slouží a bez nátlaku a násilí ho pomalu učte.

Jak rozvíjet dvouleté dítě?

Co má dítě umět ve dvou letech už víte a určitě hledáte různé aktivity pro své dvouleté ratolesti. Máme pro vás hned několik možností, jak si s nimi hrát:

  • děti seznamujte s významem různých věcí a přístrojů,
  • ukažte mu, jak používat různé věci v domácnosti (smetáček, vařečku, hrábě). Vysvětlete mu, proč si má před jídlem mýt ruce i čistit zoubky před spaním. Děti mají dobrou paměť,
  • berte ho mezi ostatní děti,
  • seznamte je s novými kamarády, ale nenuťte ho, aby si s nimi hrál. Samo o to musí mít zájem. Děti jsou rády mezi ostatními vrstevníky, ale ještě si neumí úplně hrát a nerady se dělí o své hračky,
  • vyzkoušejte paměť svého dítěte. Při čtení oblíbené pohádky udělejte občas chybu a počkejte, až vás dítě opraví. Procvičíte jeho paměť a slovní zásobu a navíc bude mít dítě radost, že vás přistihlo při chybě,
  • zpívejte si spolu a podporujte zájem o hudbu. Tancujte, poslouchejte cédéčka, vymýšlejte svoje písničky,
  • hrajte na hudební nástroje, dítě dokáže hrát na jednoduché nástroje, které vydávají různé zvuky (buben, tamburína, atd.). Neřešte hluk, který vydávají, protože čím větší rámus, tím více to dítě baví. Zkuste ho naučit, aby bubnovalo do rytmu. Bouchat může i vařečkou na obyčejný hrnec nebo misku,
  • dítě miluje hudbu a tancování. Mají dobře vyvinutý cit pro rytmus. Tancujte s ním, tleskejte do rytmu. Při tomto pohybu může rozvíjet koordinaci a rovnováhu. Navíc je to skvělá zábava,
  • bavte se i tím, že budete děti podporovat v oblékání. Tím se mu zlepší souhra rukou a očí. Trénujte oblékání ponožek a botiček. Oblékání je skvělé i na trénink jemné motoriky,
  • stavte spolu stavebnice. I u lega je nutné zapojovat hodně svalů na rukách a procvičovat drobnou motoriku,
  • houpejte se na houpačce. Děti to milují a dokáží se už ve dvou letech houpat samy. Navíc se naučí i pracovat s rovnováhou. Jen buďte opatrní, aby bylo řádně připoutané,
  • i když vás možná někdy mohou věčné otázky otravovat, buďte trpěliví a odpovídejte na ně. Děti chtějí nové informace a velmi dobře rozumí tomu, co jim říkáte. Odpovídejte stručně, výstižně a pravdivě. Není nutné vysvětlovat komplikované detaily, na to je ještě čas,
  • vyprávějte dětem o tom, co jste spolu dělali. Když přijdete z venku, povídejte si o tom, co jste zažili, nechte dítě, ať vám připomene, jak to bylo. Klidně si prohlížejte i album fotografií a vzpomínejte na výlety a dovolené,
  • hrajte hry, které zlepšují paměť. Ať vám dítě ukáže nějaký známý předmět v bytě. Musí najít obraz, hodiny, telefon, vysavač, otvírák apod. Před dítětem odložte třeba telefon, a pak jděte do jiné místnosti. Zeptejte se, kde máte svůj telefon a dítě vám ho s radostí přinese,
  • velmi vhodné hračky jsou v tomto období: lego, stavebnice, odstrkovadla, tříkolky, míče, hudební nástroje pro děti, kostky, pohádkové knížky, vkládací hračky, pastelky, omalovánky, plastové domácí nářadí a nádobíčko, panenky, panáčci, zvířátka a domečky.
  • zkuste si s dítětem vyrobit tiskátka ze zeleniny. Malým a ostrým nožem vykrojte nějaký tvar (kolečku, obdélník). Je vhodné využít například brambory nebo mrkev. Ze stran opatrně odkrojte nepotřebné části a můžete začít tiskat. Používejte temperové barvy nebo vodovky. Vytvářejte s dítětem různé obrazy. Když k výsledku ještě přilepíte nějaké lístky, kaštany či skořápky, uvidíte, jak bude obraz krásný.

Zkuste si tyto dvě říkanky, kdy budete napodobovat vláček. Postavte se za sebe a při pohybu vpřed se pokrčte ruce. Pohybujte se rytmicky dopředu a dozadu.

JEDE, JEDE, MAŠINKA
Jede, jede mašinka,                    
húú a ššš a mašinka,
kouří se jí z komínka,
húú a ššš a z komínka.
Jede, jede z kopečka,
húú a ššš a z kopečka,
vrzají jí kolečka,
húú a ššš a kolečka.

DLOUHÝ VLAK

Jede nocí dlouhý vlak,
veze uhlí, je to tak.
A ten vlak, dlouhý vlak, 
jede nocí, je to tak.
Je to tak, je to tak,
jede nocí dlouhý vlak.   

Co má dítě umět ve dvou letech?

Je toho poměrně hodně, co má dítě umět ve dvou letech podle tabulek a odborníků. Pokud ale vaše dítě vše neovládá, nemusíte se hroutit. Některé děti jsou rychlejší a jiné pomalejší. Jedno dítě vyniká v mluvení, ale pohyb a motorika už jsou horší a naopak. Buďte pyšná na každý úspěch a pokrok, učte se s dítětem a uvidíte, jak velkou radost vám bude každý den dělat svými pokroky.



11 Komentáře Co má dítě umět ve dvou letech? Je toho moc nebo málo?

  1. Tak teda nevím,ale nejsou nekteré věci zbytečně rychlé???? Mám dvouletou dceru a na kole ani tříkolce neumí. Jak by taky mohla,když nedošáhne na šlapky,že. Stejně tak navlékání korálků,to musí být korále aspoň 5cm. Za to se umí sama najíst (kromě polévky) a bez problémů si řekne o záchod. Řekla bych,že záleží spíš na rodičích,co preferují. Já jsem chtěla,aby byla co nejdřív bez plen. A když je někdo zvyklý jezdit na kole,učí dítě na kole a určitě někde nějaké mini sežene. Když je maminka zručná a má doma nějakou rukodělnou dílničku,taky bude mít takhle šikovné dítko. Rozhodně bych takhle nepaušalizovala

    • Přesně tak- v dosažení dvou let tohle umí jen některé a řekla bych hodně málo dětí.Tohle všechno už umí spíš děti tříleté.Tak nás zase neděste.

  2. Můj syn má 2,5 roku a i když se mu opravdu hodně věnuji, neumí ani navlékat korálky, ani se sám obléct či vysvléct, ani chodit na nočník, ani mluvit, a to mu čtu každý den, ale na trojkolce jezdit umí, takže aspoň něco. A zatím to moc neřeším, protože každé dítě je jiné a každé má svůj čas. Naštěstí mám mateřskou na 4 roky a pokud bude třeba, budu s ním doma i déle. Zdá se mi, že se čím dál víc na děti spěchá a některé matky by je nejraději šoupli do školky ihned po porodu 🙂

  3. Nevím, kde autorka článku vzala údaje, které uvádí. Celý život pracuji jako učitelka ve školce. Většinu toho, co uvádí by mělo šikovné dítě umět ve 3-4 letech. Znát svou adresu až před nástupem do základní školy, tj. cca po pátém roce věku. Takto autorka jenom straší rodiče dětí, že je jejich dítě opožděné. Asi ještě svoje děti nemá.

  4. Syn ma 1 a pul roku. Umi spoustu z vyse popsaneho. Zpivame, povidame si, cteme. Pamatuje si vic, nez ja. Kdyz mu nerozumim, umi vysvetlit, oc jde. Ovlada trikolku. Zataci spravnym smerem volantem na odrazedle. Koralky navleka. Zna cele sve jmeno, jmena rodicu a prarodicu. Umi rict kde bydlime i kde bydli babi a deda. Vypravi co delal, kdyz se zeptame, prida detaily. Neumi se obleknout, ale jeto spis tim, ze to za neho delame my. Myslim, ze je to jen o tom, kolik casu se malemu venuje a jake aktivity se delaji. Mam doma proste slepici, co se vzorne stara o svoje vejce:) Nekdy me prekvapuje, ze je moje a je tak sikovny ve svem veku:)

  5. Já zas našla v textu hrubku! Apropo, každé dítě je jiné, některé toho zvládnou hodně už v roce a půl, jiné třeba až ve 2,5 letech. Brala bych to s rezervou

  6. Váš syn je zřejmě geniální. Buď se stala chyba v rodném listě nebo jste minimálně na rok ztratila paměť. Jsem předškolní pedagog a matka několika dětí, kterým se doma věnujeme a ve školním věku prospívají nadprůměrně, ale v roce a půl tohle? Hlavně to mluvení, popisování celých jmen a bydlišť příslušníků rodiny a přidávání detailů…

    • Jsem také pedagog, pracuji s dětmi od 1 roku.
      Mám neteř, které je 1,5 roku maminka se jí věnuje intenzivně a ta malá holčička mluví v jednoduchých větách, zpívá písničky s pohybovým ztvárněním. Pozná ledního medvěda od medvěda, králíka od zajíce, zná celé své jméno, jména rodičů i užšího rodinného kruhu. Amálka – Ami, Málka , Teta Simona – teta Síma, Pavel – Pael…..Postaví krásný komín z kostek. Čůrá na nočník…..Ano není to standardní a já takto “přehnanou” péči nepodporuji, vše má svůj čas, ale prostě jsou děti, kterým se stačí věnovat a ony prostě opakují, vnímají a pamatují si.
      A pak jsou bohužel děti, kterým se rodiče nevěnují, znají jen IPOD, IPHONE, IPED a YOUTUBE a ještě ve 4 letech mají plenky, mluví o sobě ve 3. osobě, nenakreslí ani uzavřený kruh ani hlavonožce….samozřejmě není to vždy o rodičích, bohužel dnešní doba si sebou nese spoustu vad apod., ale ve většině případů jsem pevně přesvědčená o tom, že je to jen a jen vinou rodičů – jejich uspěchanost a kompenzování svého nečasu dnešní moderní technikou – telefony, tablety, televize 🙁

  7. Nezlobte se na mě, ale o tom, jak se kdo věnuje intenzivně dětem to vůbec není. Svému synovi se věnuju maximálně, stále čteme, ukazujem obrázky, zpíváme, hejbeme se, počítáme – “vzdělávám” ho už od narození a i když se mu blíží 2 roky, tak má stále plíny (občas si řekne na velkou, ale jen občas), až na pár slov mluví tak, že mu rozumím jen já, pozná sice dobře zvířata a některé kytky na obrázku, je vidět, že hodně věcí už chápe v souvislostech včetně sociálních vazeb, ale řadu výše popsaných věcí v tomto článku ve 2 letech umět nebude. To co tam autorka napsala mi přijde jako holý nesmysl. Všechno je navíc věc individuálního vývoje dítěte a rychlost vývoje nevypovídá nic o tom, jak bude dítě v budoucnu inteligentní a jak se uchytí v životě. Moje máma taky mluvila v roce a půl, ale na vysokou školu na rozdíl (od vzhledem k ní vývojově opožděného) otce, nikdy neměla. Proto ti, co se chlubí svými “geniálními” dětmi a připisují to intenzivní péči rocičů, mi přijdou jako hlupáci. Je také známo, že holčičky začínají mluvit většinou dříve než chlapeči, protože se jim vlivem jiných hormonů rozvíjejí části mozku určené pro řeč rychleji, naopak kluci jsou zase často lepší v pohybových aktivitách. Osobně bych žádného génia ani nechtěla – vždy totiž když je dítě v jedné oblasti nějak geniální, tak v jiné mu něco chybí – prý je to tím, že se mu mozek rozvíjí nerovnoměrně – takže je to spíš chyba ve vývoji. Takže všem rodičům, co mají normální děti – tedy takové, co nesplňují požadavky popsané výše, píšu, buďte v klidu.

  8. Je to přehnané. Mám dvě děti – věnuji se jim stejně. Obě děti jsou chytré a bystré a obě jsou stejné. Ovšem dcera ve dvou letech plynule mluvila ve větách, syn má zatím svůj slovník, rozumíme mu jen my doma. A to by měl říct svoje celé jméno a adresu? Haha 😀
    Každý je/byl jiný i v těch motorických vlastnostech.

    U dětí je hodně velký rozdíl dva roky přesně a třeba dva a třičtvrtě. Tady to hází do jednoho pytle.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*