U novorozence žádnou výchovu nepraktikujeme. Je to křehké, malé miminko, které nás potřebuje a my děláme všechno proto, aby se cítilo dobře. Z ležícího miminka se ale poměrně brzy začne klubat malý rošťák, který zatím nezná žádné limity svého chování. V tuto chvíli přichází na řadu výchova. Jak vést malé dítě a vysvětlit mu, že něco nesmí?
Potřebuje batole disciplínu?
Zde je v první řadě důležité si uvědomit, co si pod pojmem disciplína představujete. Při výchově by nemělo docházet k výuce v podobě hlučného křiku, fackování, bití nebo metod podobných klečení v koutě. Ideální přístup spočívá v tom, že dítěti zprostředkováváte vědomí, že aby mohlo dobře žít mezi ostatními lidmi, potřebuje ohleduplnost a respekt vůči ostatním. Rodič by neměl být policistou, který dítě řídí s pozice fyzické síly a moci, ale jeho laskavým a moudrým průvodcem, který taktem, důsledností i porozuměním ukazuje dítěti svět a pomáhá poznat hranice.
Jak vysvětlit ročnímu dítěti, že něco nesmí: Výchova v rovnováze
Každé dítě potřebuje mít pocit, že je bezpodmínečně milováno bez ohledu na to, co v dětské nerozumnosti provede. Roční batole se nechová nevhodně proto, že chce někomu ublížit nebo má zlý úmysl. Batolata jsou k činům motivována především tím, že chtějí naplnit nějakou potřebu (jídlo, zábava, atd.). Neví ovšem nic o bezpečnosti, neznají společenská pravidla, a také samozřejmě zkoušejí, kam až mohou zajít.
Při starosti o fyzické bezpečí je většinou potřeba jednat rychle a bez vysvětlování. Těžko budete na rušné ulici vysvětlovat dítěti, že tam samo nesmí pobíhat, a prostě ho chytnete za ruku. Mnohem složitější je to při výuce společenských a etických norem. Hned od útlého věku by se mělo dítě učit, že je členem kolektivu, a také na jeho chování záleží, jak se bude žít všem dohromady.
Pravidla pro výchovu dětí
- Nikdy se nenechte vyprovokovat, i když vás dítě vytočí do běla. Počítejte do deseti nebo se jděte uklidnit do vedlejší místnosti. Dítě neusměrňuje v přílišné nervozitě nebo vzteku.
- Pokud je to možné, nepoužívejte k vysvětlování toho, že dítě něco nesmí, bití a zastrašující křik. Strach není dobrým pomocníkem k výuce poslušnosti. Pokud přeci jen považujete trest za řešení, zkuste třeba na chvilku vyřadit dítě z oblíbené hry (to raději až ve starším věku).
- Doma by měla panovat jasná a přehledná pravidla podle věku dítěte.
- K problému se můžete klidně i vracet. Svoje požadavky dítěti sdělujte pomocí příběhů a pohádek.
- Nejlepší je pozitivní zpětná vazba. Pochvala vždy udělá lepší službu nebo napomínání. Své dítě chvalte pokaždé, když udělá něco dobře.
- Buďte důslední v tom, co požadujete. Stejně tak neměňte svá rozhodnutí. Děti potřebují mít jasně vymezené hranice, přináší jim to pocit bezpečí.
- Děti by měly mít možnost mluvit o svých potřebách.
- Některé věci musí malé děti slyšet i stokrát, aby je pochopily, takže opakujte, opakujte a opakujte.
- Stresovým situacím můžete i částečně předcházet. Mnohem méně zlobí děti, které jsou odpočaté, najedené a vhodně zaměstnané.
- Když už dítě v záchvatu vzteku přestane samo sebe zvládat, můžete ho zkusit uklidnit metodou pevného objetí.
- Roční dítě jen těžko pochopí, že něco nesmí. Mnohem lepší je odvést jeho pozornost od nežádoucí činnosti k úplně jiné, aniž by si toho vlastně všimlo.
S výchovou v roce teprve začínáme a jen lehkými krůčky. Pořád je to ještě maličké dítě, tak bychom ho neměli zatěžovat přílišnými požadavky, zákazy a příkazy.