Rozvoj komunikačních dovedností dítěte od miminka do 2 let
Komerční sdělení
24. 5. 2021
Již od několika měsíců věku dítěte byste měli rozvíjet jeho komunikační schopnosti. Bude tak pro vás snazší se dorozumět a podpoříte přirozený rozvoj řeči – jak komunikovat s dítětem několikaměsíčním a dvouletým? V čem je rozdíl?
Rozvíjejte dítě při hrách doma, případně pomohou poradny a kurzy
Komunikace mezi dítětem a rodičem se odehrává na neverbální i verbální úrovni. Pokud si se svým potomkem nerozumíte, může mít nepochopení za následek rozmrzelost nebo i hněv obou stran. Jak dítě přirozeně a nenásilně rozvíjet? Můžete navštívit speciální psychomotorické poradny, absolvovat rodičovské kurzy či koupit unikátní pomůcky – na tyto dražší záležitosti si však musíte připravit dostatek peněz (případně využít rychlou půjčku). Existují však i metody k podpoření rozvoje, které můžete provádět doma.
Podpora psychomotorického vývoje miminka
Již malé miminko vnímá váš tón hlasu a dokáže z něj leccos vyčíst. Zkuste na něj mluvit různými příjemnými tóninami, pečlivě artikulujte a vystavujte ho nejrůznějším zvukům a řeči, jejich poslech má klíčový význam pro budoucí vývoj jazyka. Můžete si také pustit hudbu a s miminkem v náručí si jemně v rytmu zatančit a večer mu zazpívat ukolébavku.
Miminka ležící na zádech můžete stimulovat pohybem barevné hračky – nejprve ji následují jen očima, později za ní mohou lézt. Od 7 měsíců se dají děti skvěle zabavit i zrcadlem. Zkoumání vlastního odrazu podpořte hračkami, jejich odrazem a opakováním slov či krátkých vět. Roční děti již umějí napodobovat dospělé či předvádět ukázané pohyby, využijte jejich zájem o hru, při které posílíte nejen komunikaci, ale i motoriku.
Batole již chápe i abstraktnější pojmy
U dětí starších než 1 rok se dále rozvíjí jemná a hrubá motorika, ale zejména pomalu začínají používat řeč. Ve 2 letech mohou mít ti největší mluvkové slovní zásobu až 250 slov (některé děti však mohou používat slov mnohem méně a neznamená to nic špatného). Důležitější je, že váš potomek rozumí řeči pasivně a dokáže splnit vaše prosby („Podej mi tu hračku, prosím.“). Období otázek „Co je to?“ neodbývejte (i když to bývá náročné), trpělivými odpověďmi pomáháte rozvoji poslouchání, vnímání i řeči.
Ve 2 letech už děti umějí zpracovat abstraktnější pojmy („V čem jezdíme?“ „Auto.“). Správný vývoj a rozmluvení dítěte mohou rodiče podpořit neustálým povídáním, otázkami a ukazovacími hrami. Dále se doporučuje rozvíjet jemnou motoriku – kreslení, modelování, hry s drobnějšími hračkami, skládání dětských puzzle atd. Do svého projevu zařaďte výrazná gesta (spojené ruce pro prosím apod.), říkejte si s dětmi pohybové říkanky („Koulela se ze dvora, tááákhle velká brambora.“). Důležité je trénovat řeč dlouhodobě a pravidelně a hlavně zachovat zábavný tón cvičení. Komunikace se brzy vylepší a vaše dítko bude zase o kousek samostatnější.