×
MotherClub.cz

Mléko na mozku mi bere inteligenci. Mám se s tím smířit?

Mléko na mozku

Víte, co to znamená mít mléko na mozku nebo mít vykojený mozek? Maminky na mateřské o tom rozhodně vědí své. Svět se vám najednou zúží na přebalování, kojení a péči o domácnost. Všechno ostatní pomalu ale jistě přestává existovat a vy si připadáte nemožná, hloupá, nemotorná, zapomnětlivá, tlustá, neatraktivní a věříte tomu, že jediné, co umíte, je postarat se o dítě. Jakoby to snad bylo málo. Proč se vlastně tohle stává, a co s tím můžete udělat?

Za vším stojí hormony

Nemůžeme s jistotou říct, že kojením žena přichází o svou inteligenci a už vůbec ne to, že je tento proces nevratný. Svou roli, samozřejmě kromě hormonálních změn v organismu, hrají i další faktory. Jsou to stres, nevyspání, úzkost, starosti o dítě a únava z neustále stejného stereotypního kolotoče. Vzpomeňte si na své dny a na to, jak jste prožívala premenstruační syndrom i samotnou menstruaci. Právě v této fázi bývá žena přecitlivělá, se spoustou fyzických i psychických příznaků, které nebývají nijak příjemné. Často se také uvádí jistá nemotornost, poruchy paměti a soustředění, únava, a to, že by žena v tomto období rozhodně neměla dělat žádná závažná životní rozhodnutí.

Pod vlivem působení hormonů nastává i podobná situace po celou dobu laktace, u některých žen už v době těhotenství. Příroda to zkrátka velmi moudře zařídila – co jiného by mělo být cílem ženy, než soustředění se výhradně na dítě, lásku a péči o něj? Právě hormony mohou za celou mateřskou lásku a to, že dítě hraje prvotní roli v životě ženy, která se stává především matkou. Zásluha na tom vychovat zdravého a šťastného člověka v milující rodině je přece jen nejvyšší, oproti jiným zájmům, které by vlastně i mohly zůstat bez povšimnutí.

Když být matkou nestačí

Právě dnešní společnost však ženy tlačí do takových pozic a ambicí, které dříve zastávali muži. Feministky už vlastně ani nemají tolik důvodů ke křiku. Právě z důvodu biologického nastavení ženy k početí a plození potomků, z důvodu emocionální rozkolísanosti, celého menstruačního cyklu a hormonálních výkyvů se vždy předpokládalo, že ženy toho příliš mnoho nezvládnou. Opak byl pravdou, za stovky posledních let toho dokázaly až příliš. Proč by tedy na mateřské a rodičovské dovolené nemohly mít právo být pouze matkami na plný úvazek, a to bez vlastních výčitek a ambicí?

Praxe ovšem ukazuje, že se žena, izolovaná doma s dítětem, velice brzy začne nudit, připadat si hloupá, nepotřebná, osamělá a v podstatě k ničemu. Schůzky s ostatními ženami, které se opět zužují na tlachání o dětech, manželovi nebo o tom, kam pojede rodina v létě na dovolenou, mnohým ženám opravdu nestačí. Je důležité, aby i žena na mateřské chodila do společnosti, rozvíjela své zájmy a měla koníčky, jinak bude velmi, ale velmi nespokojená…

Kojení a inteligence. Jde to dohromady?

Takzvaně vykojený mozek se často projevuje tím, že si žena nic nepamatuje, hůře se soustředí, neposlouchá, co jí kdo říká, anebo soustředí pozornost výhradně na dítě, a to, aby se mu nic nestalo. Za tohle může skutečně příroda a někdy je opravdu těžké tomu vzdorovat. Každá samice je biologicky nastavena tak, aby v jejím prvotním zájmu stálo mládě, a aby byla připravená jej v případě nebezpečí chránit.

Dnešní doba je plná různých podnětů a informací. My je musíme nutně eliminovat, jinak bychom se z toho zbláznili. Kojící matka na mateřské, jejíž prvotním biologickým zájmem je dítě, všechno eliminuje dvojnásob. Tedy – eliminuje to její vykojený mozek. Je třeba to chápat a netrápit se tím. Kojení neznamená degradaci inteligence.

Jak zvládnout vykojený mozek?

Cesta ke zvládání tohoto problému je snadná. V prvé řadě jde o čas na sebe, své přátele, koníčky, studium nebo práci. Spousta matek na mateřské využívá čas k dálkovému studiu na vysoké škole. Dá se to zvládat, žena si připadá užitečná, dostane se mezi lidi a procvičuje si mozek.

Co ještě pomáhá? Rozhodně vitamíny a minerály posilující mozek a nervovou soustavu. Kojením se všechny živiny dostávají do těla dítěte a odebírají se z těla matky. Postarejte se proto o to, abyste měla především dostatek všech vitamínů skupiny B, hořčíku, ale i železa a vápníku.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*