Jak se učit s dětmi? Máme tipy na zábavné učení pro prvňáky i puberťáky
Taťána Kročková
19. 10. 2019
Opět začala škola a spousta rodičů se potí nad domácími úkoly více než jejich neposedné ratolesti. Tak co, přiznejte se, píšete dětem domácí úkoly? A jak se s nimi učíte? Zvládáte to levou zadní nebo se nestačíte divit, co všechno učitelé po dětech chtějí, a spoustu z toho ani sami nevíte? Máme pro vás skvělé tipy, jak si udělat učení s dětmi do nejzábavnější!
Domácí úkoly hravě a snadno
Každý domácí úkol se může stát opravdovým zážitkem a největší zábavou, pokud dítě správně namotivujete. V opačném případě bude pro vás nepříjemnou každodenní povinností nebo dokonce i noční můrou. Zvláště u malých dětí, které si teprve zvykají na školní režim, je důležité, aby nepsaly úkoly s nevýslovným odporem a pod pohrůžkou trestu, který by je mohl čekat v podobě poznámky nebo pětky.
Zkuste vsadit na svůj mateřský šarm a probuďte v sobě hravé dítě. Pozitivní motivace a opravdový zájem o daný předmět, může v dítěti povzbudit chuť něco nového poznat a co nejlépe splnit zadaný úkol. Pište úkoly formou hry, soutěžte spolu o to, kdo z vás vyřeší úlohu rychleji, opíše správně písmenka, nebo se mu podaří napsat lepší slohovku. Přiměřeně věku dítěte volte i způsob domácí přípravy. A hlavně – zachovejte klid a vše dělejte s úsměvem na tváři, i když vám třeba do smíchu zrovna není.
Jak se učit s prvňáčkem
Ze všeho nejdůležitější je správné načasování a výběr ideální chvíle, kdy je dítě plné energie a dokáže se alespoň trochu soustředit. V prvé řadě by mělo být po svačině, nejlépe sladké, protože cukr pomáhá našemu mozku lépe pracovat. Neznamená to však, že by se dítě mělo před domácí přípravou na školu přecpat koblihami a čokoládou. Vhodná je například raw tyčinka, jogurt, sušené ovoce, oříšky nebo kousky čerstvého ovoce.
U prvňáčků je zjevné, že si budou chtít co nejvíce hrát, a co nejméně vykonávat povinnosti vyžadující soustředění. Vezměte si k psaní domácího úkolu nějakou hračku nebo dítěti povyprávějte vaše zážitky a zkušenosti z doby, kdy vy sami jste byli prvňáčkem a psali jste si domácí úkoly. Zkuste dítě zaujmout tak, aby se aspoň chvíli dokázalo soustředit.
Školákovi velice pomůže, když mu budete číst i vy, a to vhodnou dětskou literaturu, pohádky nebo příběhy z čítanky. Není potřeba děti nutit k tomu, aby co nejvíce četly samy. I tím, že jim budete číst vy, rodiče, se mnohé naučí a mohou v sobě objevit lásku ke knihám.
Odpolední příprava na školu
Ideální doba je odpoledne mezi 15. – 17. hodinou poté, co dítě přijde vyběhané z venku. Nemělo by být příliš unavené, učení a psaní úkolů by bylo víceméně zbytečné. Protože u mladších dětí pozornost rychle klesá, snažte se vydržet maximálně půl hodiny v kuse vykonávat soustavnou činnost, například psát jednotlivá písmenka nebo s dítětem číst, a poté si udělejte přestávku. U prvňáčků nebo dětí na prvním stupni se často dá vše zachránit hrou. Děti mnohdy kreslí, lepí, vystřihují a vytvářejí projekty, což je mnohdy i dost baví.
Nikdy byste neměli nutit dítě do čtení či psaní, když je unavené nebo se mu vyloženě zrovna nechce. Mohli byste mu učení zprotivit natolik, že je bude vykonávat pouze s odporem, nebo z něj dokonce může mít i trauma. Nic za to nestojí. Raději než samé jedničky je lepší mít šťastné, zdravé a spokojené dítě, třeba s dvojkami nebo trojkami. Každý má nadání pro něco jiného. Právě proto je důležité přistupovat k dítěti individuálně a nikdy jej nekritizovat a nesrovnávat se spolužáky a ostatními sourozenci.
Učíte se s puberťáky?
Jak to máte doma se staršími dětmi na druhém stupni? Pomáháte jim s učením a psaním úkolů, anebo striktně trváte na tom, aby to už dokázali zvládat sami? Ne každé dítě si se vším ví rady. Zatímco některé děti se třeba vůbec neučí a pamatují si látku z hodiny, jiné se musí vyloženě všechno doma našprtat, jinak by přinesly špatnou známku.
I u starších dětí je vhodné, abyste jim dali najevo svou podporu a byli těmi správnými rodičovskými průvodci. Zajímejte se o to, co bylo ve škole, co děti momentálně prožívají, a co probírají v jednotlivých předmětech. Sledovat známky a trestat děti za čtyřky ničemu nepomůže, pokud vás na otázku “co bylo ve škole” uspokojí odpověď “nic”.
Protože puberťáci tráví odpoledne spoustu času venku, anebo u počítače, zkuste jim nastavit jasná pravidla a zadat domácí práce i úkoly, které by měly být splněny včas. Nezazlívejte jim, pokud se rozhodnou věnovat školní přípravě až později večer. Zdá se to být neuvěřitelné, ale v pozdějších odpoledních nebo večerních hodinách si mozek naučenou látku mnohem snadněji zapamatuje a lépe ji využije následující den.
Sladká odměna pro děti
Děti, které píší domácí úkoly s křikem, nebo se nesoustředí na učení, motivujte hrou nebo vlastním příkladem. Snažte se vyhýbat systému odměn a trestů. Rozhodně nejsou vhodné odměny typu sladkostí či kupování drahých hraček, nebo čehokoliv, na co si dítě vzpomene. Pokud chcete dítě odměnit a motivovat, připravte si sladké dobroty přímo k učení či psaní domácích úkolů. Nabízejte si také a ukažte dítěti, že mohou krásně povzbudit práci mozku a navodit lepší soustředění.
Vybírejte však zdravé sladkosti, nikoli ty s obsahem bílého cukru a mouky, žádné sladké perlivé limonády, chipsy, kolové nápoje, proteinové tyčinky nebo energy nápoje, které si děti bohužel často kupují ve školních bistrech, kde tyto produkty nemají co dělat. Když dítěti řeknete, že si musíte dát kafe nebo si zakouřit, abyste to učení s ním lépe zvládli, určitě víte, že mu nejdete zrovna nejlepším příkladem. Kvalitní bio čokoláda s vysokým obsahem kakaa ale potěší vždy a rozhodně neuškodí. Klidně si můžete čtverečky položit na šachovnici a zahrát si s nimi dámu, jakmile bude dílo dokonáno.