Aby dítě mohlo správně určovat pády podstatných jmen, musí ovládat hned několik dovedností – umět všechny pádové otázky, znát jejich pořadí a být schopné je využít v praxi. Že se váš potomek v mluvnických pádech tak trochu ztrácí? Nezoufejte a zahrajte si s ním výukové hry, díky kterým si pády zapamatuje a pořádně procvičí.
Jak dítě naučit pořadí mluvnických pádů?
Ze všeho nejdřív by si dítě mělo naučit vyjmenovat pády ve správném pořadí. K tomu mohou pomoci například podomácku vyrobené kartičky. Stačí jednotlivé pádové otázky a čísla napsat na papír, ten podlepit kartonem a nakonec rozstříhat.
Přehled pádových otázek:
- kdo, co?
- (bez) koho, čeho?
- (ke) komu, čemu?
- (vidím) koho, co?
- oslovujeme, voláme
- (o) kom, čem?
- (s) kým, čím?
Jak dítě naučit pořadí českých pádů:
- přikládání pádových otázek k číslům
- seřazování pádových otázek do správném pořadí
- jednu z pádových otázek odstraňte a poté dítě nechejte určit, která chybí
Se zapamatováním pádových otázek mohou pomoci různé ilustrace. Jsou nejen zábavné, ale také přispívají k lepšímu pochopení látky. Sady obrázků k pádovým otázkám jsou na internetu volně k dispozici, stačí je tedy pouze stáhnout a vytisknout. Další možností je nechat dítě, aby si nakreslilo obrázky vlastní.
V některých školách se pády učí s předložkami, v některých bez. Je třeba mít na paměti, že předložky jsou v tomto případě pomůckou, na kterou nelze stoprocentně spoléhat. Některé předložky se totiž ve skutečnosti vyskytují ve více pádech (Př.: sedni si na židli – 4. pád; babička seděla na židli – 6. pád), zároveň se s některými pádovými otázkami může pojit více předložek (Př.: mluvili o tobě – 6. pád; rozhodnutí je jen na tobě – 6. pád).
Losování pádů a podstatných jmen
Až se dítě naučí pořadí pádů, můžete přejít k dalšímu procvičování. Nezapomeňte na to, že pro určování pádů podstatných jmen je nezbytné znát všechny pádové otázky, proto se ujistěte, že je dítě skutečně ovládá. Poté se můžete společně pustit do vytváření tvarů konkrétních podstatných jmen.
K této aktivitě budete potřebovat kartičky s čísly od 1 do 7 a kartičky s podstatnými jmény. Do jedné misky dejte čísla, do druhé podstatná jména. Dítě si vylosuje podstatné jméno a číslo pádu, na základě kterého vytvoří správný tvar. Zpočátku lze mít při ruce přehled pádových otázek, aby se dítě lépe zorientovalo.
Variace na pexeso – pro dva a více hráčů
Hledání dvojic, které k sobě patří, děti většinou baví, což přispívá k lepšímu zapamatování učiva. Opět budete potřebovat kartičky s pády, respektive čísly od 1 do 7 a podstatnými jmény. Podstatná jména ale tentokrát uvádějte v různých pádech (Př.: psovi, kamarádem, babičko, medvěda apod.) a barevně je odlište od pádů. K podstatným jménům můžete jako pomůcku dopsat předložky.
Kartičky se jednoduše vyskládají na stůl a hráči pak hledají ty, které k sobě patří. Každou úspěšně nalezenou dvojici si hráč nechá, hra tedy končí v okamžiku, kdy na stole nezbývají žádné kartičky.
Přiřazování podstatných jmen k pádům
Tato aktivita je vhodná především k procvičení pádů, které dítěti činí problémy. Jedná se o velmi jednoduchou výukovou hru, kterou děti často hrají i v hodinách českého jazyka. Každý pád, který s dítětem chcete procvičit, napište na jeden list papíru. Vyrobte jednoduché kartičky (stačí opět použít obyčejný papír) a na každou z nich napište podstatné jméno v libovolném pádu (Př.: berušky, kočkou, tatínku, koala, autu).
Úkolem dítěte bude přiřadit jednotlivá podstatná jména ke správnému pádu. Záleží jen na vás, zda budete hrát se všemi pády, nebo jen s těmi, jejichž znalost si dítě potřebuje lépe osvojit.